Eckerö Linjen säger upp sina ombordanställda för att säkra framtida verksamhet

Report this content

Den rådande situationen, med UD:s förlängda avrådan från alla typer av icke nödvändiga resor, har lett till att Eckerö Linjen är tvungen att vidta kraftiga åtgärder för att säkra verksamheten.

– Sedan mitten av mars har all trafik med M/S Eckerö varit inställd, vilket betyder att vi står helt utan intäkter men med fortsatt stora kostnader, så som bland annat lönekostnader. I nuläget är samtliga avgångar med M/S Eckerö inställda fram till och med 15 juni. Som en följd av detta har vi idag, den 14 april, meddelat vår ombordpersonal att vi på grund av arbetsbrist är tvungna att verkställa det varsel om uppsägning som gick ut den 23 mars. Totalt berörs 161 personer på M/S Eckerö, berättar Björn Blomqvist, VD på Eckerö Linjen.

– Eckerö Linjen ägs av Rederi Ab Eckerö och i de finländska delarna av verksamheten finns mer flexibla möjligheter att helt permittera personal och sänka kostnaderna. Detta är inte möjligt i Sverige, varför vi nu är tvungna att istället ta till denna åtgärd, förklarar Björn Blomqvist.

– Beslutet är både ledsamt och drastiskt och det påverkar i högsta grad våra medarbetare, vilket vi verkligen beklagar. Just nu ligger dock hela vårt fokus på att klara av coronakrisen och säkra företagets överlevnad och arbetstillfällen på sikt. Som situationen ser ut behöver vi vara proaktiva och göra allt vi kan för att ta oss igenom krisen. Vår absoluta förhoppning är dock att så snart som möjligt kunna dra tillbaka uppsägningarna och starta upp vår trafik igen, avslutar Blomqvist.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Maria Hellman-Aarnio
Marknadsdirektör, Eckerö Linjen
E-post: maria.hellman-aarnio@eckerolinjen.se
Tel: +358 (0)18 28 342

Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 350 stugor på Åland. Eckerö Linjen har idag ca 260 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 650 miljoner kronor. Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Birka Cruises, Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.