Analysguiden: Mycket starkt avslut på 2019

Ecoclime levererade ett mycket starkt fjärde kvartal 2019 med 29 procent organisk tillväxt. Allra starkast utvecklas SDC Automation med 91 procent organisk tillväxt på helåret 2019. Vi höjer vår omsättnings- och vinst per aktieprognos för Ecoclime 2020 och 2021 samt riktkursen till 9,3 kronor/aktie i basscenariot.

Ecoclime säljer egna energiprodukter och system för komfort­värme och komfortkyla främst riktad mot fastighets­ägare och kommuner. Intresset är stort för energiåtervinning. Den nya förvärvsstrategin har gett fart åt Ecoclime-koncernen, där dotterbolaget Flexibel Luftbehandling som tillkom i juni 2017 uppskattningsvis stod för cirka 35 procent av koncernens omsättning helåret 2019. Störst i Ecoclimegruppen vad gäller omsättning är numera SDC Automation som har växt inom fastighetsautomation mot serverhallar och med nya kunder inom fastighetssektorn. SDC Automation ökade sin omsättning med 91 procent under helåret 2019 till cirka 42 miljoner kronor. Bolaget säljer tjänster och utrustning för optimering och styrning av energianläggningar i och mellan grupper av fastigheter.

Ecoclime säljer också klimatsystem i innertak som erbjuder såväl komfortkyla som komfort­värme för kommersiella fastigheter. Vidare marknadsför och säljer bolaget Cirkulära Energisystem för återvinning, lagring och distribution av komfortvärme i alla typer av fastigheter. Det senare är ett fokusområde för koncernen framöver med försäljning mot fastighetsägare med bättre driftsekonomi som drivkraft. Bolaget har också beslutat att inleda en exportsatsning inom detta område, primärt mot kontinentala Europa men även Kina.

Vi höjer omsättningsprognosen för 2020 och 2021 kraftigt i och med att H-Gruppen med en omsättning på cirka 70 miljoner kronor har förvärvats och ingår från 2 januari 2020. Vi höjer riktursen till 9,3 kronor per aktie  i Bas-scenariot (tidigare 8,5 kronor). I Bear-scenariot hamnar vi på 5,6 kronor (tidigare 5,0 kronor) och 13,5 kronor i Bull-scenariot (tidigare 11,3 kronor).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.