Analysguiden: SDC fortsätter att gå bäst

Ecoclimes intäkter i kv3/2019 blev något lägre än väntat, medan resultatet även justerat för högre aktiverade kostnader blev aningen bättre än vår prognos. Medan fastighetsautomation fortsätter att gå bäst fokuserar bolaget på försäljning av sina energibesparande system mot fastighetsägare.

Ecoclime säljer egna energiprodukter och system för komfort­värme och komfortkyla främst riktad mot fastighets­ägare och kommuner. Intresset är stort för energiåtervinning. Den nya förvärvsstrategin har gett fart åt Ecoclime-koncernen, där dotterbolaget Flexibel Luftbehandling som tillkom i juni 2017 står uppskattningsvis för knappt 40 procent av koncernens omsättning. Den andelen har minskat i takt med att SDC Automation har växt inom fastighets-automation mot serverhallar och med nya kunder inom byggsektorn. SDC står också för lejonparten av koncernens orderingång hittills i år med 85 miljoner kronor. SDC Automation säljer tjänster och utrustning för optimering och styrning av energianläggningar i och mellan grupper av fastigheter.

Ecoclime säljer klimatsystem i innertak som erbjuder såväl komfortkyla som komfort­värme för kommersiella fastigheter. Vidare marknadsför och säljer bolaget Cirkulära Energisystem för återvinning, lagring och distribution av komfortvärme i alla typer av fastigheter. Det senare är ett fokusområde för koncernen framöver med försäljning mot fastighetsägare med bättre driftsekonomi som drivkraft.

Vi gör endast marginella justeringar av våra intäkts- och röreleresultatprognoser efter kv3/2019-rapporten. Vår motiverade riktkurs blir 8,5 kronor i Bas-scenariot (samma som tidigare), som varierar från 5,0 kronor i Bear-scenariot (tidigare 5,1 kronor) till 11,3 kronor i Bull-scenariot (tidigare 12,1 kronor).

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.