• Ecoclime/

Ecoclime Group AB:s styrelse beslutar om nedskrivningar samt korrigering och justering av tidigare års resultat

Styrelsen i Ecoclime Group AB (publ) har idag beslutat om en nedskrivning av redovisade tillgångar avseende balanserade utgifter för utvecklingsarbete om 10,8 MSEK, vilket kommer redovisas och påverka resultatet i kvartal 3. Vidare kommer en nedskrivning av finansiell tillgång i form av aktier i intressebolag om 9,5 MSEK att redovisas och påverka resultatet i kvartal 3. Ingen av posterna är kassaflödespåverkande och totalt uppgår den resultatpåverkande effekten till cirka 20 MSEK, vilket belastar resultatet i tredje kvartalet 2022.
Därutöver har Ecoclime Group bytt redovisningsprincip avseende s.k. Cloud Computing Arrangements Costs. Bytet av redovisningsprincip sker retroaktivt vilket innebär en omräkning av tidigare års rapporterade resultat med 1,5 MSEK.

Engångsnedskrivningen av immateriella anläggningstillgångar rör avslutade utvecklingsprojekt, där en ny bedömning gjorts att det inte finns några förväntade framtida kassaflöden för just dessa specifika delar.

Ecoclime Group genomförde i juni 2019 en investering i Bioeco AB om 10 MSEK, motsvarande en ägarandel om 20 procent. Då Bioeco AB idag inte bedriver någon utveckling och ej heller har någon kommersiell verksamhet samt i övrigt bedöms inte ha några betydande värden, har styrelsen beslutat att värdet av tillgången ska skrivas ned till 500 tusen kronor, motsvarande Ecoclimes andel av eget kapital.

Ingen av posterna har påverkan på kassaflödet och inte heller bolagets syn på framtiden har förändrats i samband med nedskrivningen.

Denna information är sådan som Ecoclime är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-27 14:42 CET.

Peter Nygårds, Styrelseordförande
E-mail: pnextended@gmail.com

Ecoclime Group är en koncern som erbjuder ledande produkter och tjänster inom molnbaserad automation, cirkulär energi, ventilation och elteknik för fastigheter. Vi hjälper fastighetsägare att framtidssäkra sina fastigheter genom att göra dem smarta, återvinna och utvinna förnybar energi, optimera energianvändning samt skapa en bättre komfort för hyresgäster.

Ecoclime Group förvärvar, driver och utvecklar ledande bolag i branschen och verkar i hela värdekedjan från innovation och tillverkning av produkter, till installation, drift- och servicetjänster.

B-aktierna i Ecoclime är listade på Nasdaq First North Premier Growth Market och bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Mer information finns på bolagets hemsida: www.ecoclime.se