Ecoclime Group rekryterar Chief Sales Officer från Siemens Energy

Ecoclime har avtalat om anställning av Christoffer Eklund, 38 som CSO för Ecoclime Group. Christoffer kommer närmast från en roll som Senior Sales Manager för Siemens Energy, där han med stor framgång ansvarat för försäljningen av komplexa energisystem till internationella kunder. Christoffer kommer initialt att leda och utveckla försäljningsarbetet inom samtliga Ecoclimes affärsområden med särskilt fokus på Evertherm inom industrisegmentet och Evertherms exportsatsning. Christoffer är civilingenjör med examen från Lunds Tekniska Högskola.

Christoffers yrkes- och försäljningskarriär har utvecklats inom den tekniska och kommersiella sidan främst genom försäljning av ångturbiner för Siemens Energy. I sin roll som ansvarig för nyförsäljningsprojekt har Christoffer arbetat fram den interna strategin, koordinerat och framgångsrikt lett projektarbetet under försäljningsfasen med internationella kunder som ställer höga kvalitativa krav krav och därtill genomfört förhandlingar till affärsavslut. I försäljningsarbetet har han kontinuerligt lyckats överträffa de högt ställda interna målen. De senaste åren har Christoffer även varit ansvarig för affärsutveckling i Sverige för den satsning på grön vätgas som hans nuvarande arbetsgivare genomför. Christoffer tillträder befattningen i Ecoclime den 17 januari 2022.

Marcus Sandlund Vice VD, Ecoclime Group:
”Vi är väldigt glada att Christoffer valt att ansluta till vårt team. Rekryteringen av Christoffer är en viktig pusselbit i uppbyggnaden av koncernens management. Hans gedigna erfarenhet av försäljning och projektprocesser från både industri och energisektorn ger oss än mer kraftfulla drivkrafter i försäljningsarbetet, som stärker vår fortsatta tillväxt ytterligare. Att Christoffer valt att teckna 100 000 st aktieoptioner i samband med rekryteringen, är även ett konkret uttryck för tilltron till vår affärsresa.

Christoffer Eklund om anställningen i Ecoclime:
”Jag vill vara med på den resa som Ecoclime nu inleder och jag ser tydligt den potential till värdeskapande och hållbarhet, inte minst som följd av den energi- och klimatnytta som bolaget levererar. Att få vara med och bidra till värde för kunden samtidigt som Ecoclimes lösningar helt ligger i linje med de starka drivkrafter som nu finns för ett mer hållbart samhälle, är även det viktiga faktorer och något som känns fantastiskt utmanande och stimulerande. Jag är övertygad om att jag med min kompetens kommer kunna bidra till än större framgångar för Ecoclime Group”.

För ytterligare information, kontakta:
lennart.olofsson@ecoclime.se
Tfn: 070-537 16 42

Marcus Sandlund, Vice VD
marcus.sandlund@ecoclime.se
Tfn: 070-088 73 75

Ecoclime Group AB, grundat 2013, är ett snabbväxande företag inom proptech som erbjuder avancerade lösningar inom fastighetsteknologi för återvinning, laddning, lagring, utvinning och distribution av återvunnen och förnybar termisk energi. Ecoclimes innovativa produkter och cirkulära energisystem gör det möjligt för fastighetsägare att ta vara på egen återvunnen och förnybar energi, med lägre kostnader, ökad hållbarhet och nöjdare hyresgäster som följd. Huvudkontoret ligger i Umeå. Mer information finns på bolagets hemsida: www.ecoclime.se.

B-aktierna i Ecoclime är listade på Nasdaq First North Premier Growth Market och bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, telefon 08-528 00 399, info@fnca.se.