Marcus Sandlund - ny VD i Ecoclime Group AB

Styrelsen I Ecoclime Group har beslutat utse Marcus Sandlund 34 år, som i dag är vice VD i Ecoclime Group, till ny VD med tillträde den 1 mars 2022.

Marcus Sandlund har varit anställd i Ecoclime sedan den 1 juni 2021. Han har företrädesvis haft det operativa ansvaret för integrationen av affärerna inom affärsområdet Cirkulär energi samt rekrytering av nyckelmedarbetare inför bolagets fortsatta expansion. Efter examen som byggnadsingenjör vid KTH 2009 har Marcus haft flera ledande roller i branschen. Projektchef Skanska Sverige AB och sedan Affärschef för Avdelning Östergötland, NCC Sverige AB. Efter det fick Marcus uppdraget som Affärschef för NCC Skola och Bostad och slutligen uppdraget som Affärsansvarig för rikskunder och stora projekt inom NCC, innan övergången till Ecoclime.

Marcus Sandlunds deklaration i rollen som ny VD i Ecoclime:

”Att vara en ledare handlar om att leda utveckling och organisationer framåt – stora händelser och affärer skapas aldrig av en person – de görs av ett team!”

Lennart Olofsson, Ecoclimes avgående VD:

”Det känns rätt att genomföra successionen nu när vi åter är på tillväxtbanan med en Q4 rapport som pekar uppåt och framåt. Jag har sedan jag träffade Marcus för 3,5 år sedan imponerats av drivet, kompetensen och den analytiska förmågan och vi har nu under drygt ett halvår lärt känna Marcus även operativt, som delaktig i den påbörjade omvandlingen av Ecoclime från ett entreprenörsdrivet svenskt affärsprojekt till ett globalt tjänste- och produktföretag.  Jag ser fram emot att fortsatt medverka som rådgivare och i styrelsen. Så länge jag kan bidra till värdeskapandet för bolaget ska jag verka med inriktning på den förvärvsdrivna tillväxten och den fortsatta affärsutvecklingen av våra tjänster, affärsmodeller och produkter i energimarknaden med åtföljande klimatnytta”.

Denna information är sådan som Ecoclime är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-17 08:40 CET.

För ytterligare information, kontakta:
Marcus Sandlund, tillträdande VD
marcus.sandlund@ecoclime.se
Tfn: 070-088 73 75

Lennart Olofsson, avgående VD
lennart.olofsson@ecoclime.se
Tfn: 070-537 16 42

Ecoclime Group AB, grundat 2013, är ett snabbväxande företag inom proptech som erbjuder avancerade lösningar inom fastighetsteknologi för återvinning, laddning, lagring, utvinning och distribution av återvunnen och förnybar termisk energi. Ecoclimes innovativa produkter och cirkulära energisystem gör det möjligt för fastighetsägare att ta vara på egen återvunnen och förnybar energi, med lägre kostnader, ökad hållbarhet och nöjdare hyresgäster som följd. Huvudkontoret ligger i Umeå. Mer information finns på bolagets hemsida: www.ecoclime.se.

B-aktierna i Ecoclime är listade på Nasdaq First North Premier Growth Market och bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, telefon 08-528 00 399, info@fnca.se.