Svensk uppfinning sparar miljoner för verkstadsindustrin

Report this content

Ecogreenmill™ är den enda fräskropp på marknaden som kan köras i vänstervarv. De vändskär som används vid fräsning får därmed fördubblad livslängd, vilket innebär besparingar i mångmiljonklassen för den metallbearbetande industrin.

Verkstadsindustrin i Sverige förbrukar årligen vändskär för hundratals miljoner kronor. Vändskären innehåller dessutom tungmetaller. Att dubblera vändskärens livslängd är därför en stor besparing både för företag och för miljön. Eftersom fräskroppar hittills enbart gått i högervarv finns det hundratusentals skär som bara är slitna på ena sidan. Många företag samlar dessa och lämnar dem till återvinning. Om de istället återanvänds genom körning i vänstervarv betingar ett kilo begagnade vändskär, beroende på typ och märke, ett värde på 20.000 – 100.000 kronor. En investering i fräskroppar från Ecogreenmill™ betalar därför sig själv omedelbart. Ett antal företag har testat Ecogreenmill™ under 8 månader innan produkten lanserades på marknaden: ”Vi har använt Ecogreenmill™ med utmärkta resultat. Det går snabbt och lätt att byta skärfabrikat och skärtyp tack vare det unika kassettsystemet. Förutom att vi spar tusentals kronor så är fräskroppen stabil och lätt att arbeta med. Finishen med begagnade vändskär i Ecogreenmill™ -fräskroppen blir minst lika bra som med nya skär i en originalfräskropp, säger Peter Nilsson, vd, NilsOls Alpha AB. ”När vi använt Ecogreenmill™ håller de fyra hörnen på våra begagnade skär lika länge som på nya skär. Besparingen blir 50 procent och utnyttjandet 100 procent”, säger Lars Jönsson, Produktionschef/delägare, Maskinmontage Syd AB Fräskropparna från Ecogreenmill™ finns i olika dimensioner och passar alla ledande märken av kvadratiska och rektangulära skär på marknaden. Fräskropparna klarar både planfräsning och hörnfräsning. Yta och finish blir av minst samma kvalitet som vid användning av vanlig fräskropp. Ecogreenmill™ är en patenterad och varumärkesskyddad produkt som tillverkas och marknadsförs av Larssons i Bjärred Mekaniska Verkstad AB. Besök gärna hemsidan för mer information, bilder och film: http://ecogreenmill.com