Bokslutskommuniké januari-december 2022

ECOMBs marknadsläge bättre än någonsin

• Mer än fördubblad omsättning och halverad förlust
  • Ecotube Zero-konceptet med stor potential
  • Produktportföljen har aldrig varit större
  • Ocean Recycles mobila syresättning löser flera problem

1 januari - 31 december 2022

KONCERN:

• Resultatet efter finansiella poster -1 950 TSEK (-3 485 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 6 010 TSEK (2 457 TSEK)
  • Likvida medel vid periodens utgång: 876 TSEK (2 456 TSEK)

ECOMB AB (publ)

• Resultatet efter finansiella poster -1 714 TSEK (-3 411 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 6 010 TSEK (2 457 TSEK)
  • Resultat per aktie: -0,04 SEK ( -0,04 SEK)
  • Antal aktier: 38 422 002 st (38 422 002 st)
  • Likvida medel vid periodens utgång: 258 TSEK (1 937 TSEK)

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år omräknat enligt ny redovisnings metod

Orderstocken kvartalsvis under 2020-2022

Projektavslut för samtliga projekt under 2022 förutom Qidong-projektet.

**Redovisningen av orderstocken baseras på ordervärden i projekten minus fakturerade belopp under resp. kvartal

(tabellen återfinns i den fullständiga rapporten i bifogad pdf)

VDs sammanfattning

Bästa aktieägare,

Med en ökad omsättning från 2,5 till 6 MSEK och en resultatförbättring från -3,4 till -1,7 MSEK pekar kurvorna åt rätt håll. Trots en relativt svag kassa (258 TSEK) vid utgången av 2022 kände vi ändå en viss tillförsikt inför 2023. Det förbättrade resultatet var till stora delar kopplat till våra gamla projekt, vilket gav utrymme för intensifierade marknadssatsningar på nya produkter och affärsidéer under 2022. Några av dessa bar frukt redan i januari/februari 2023, vilket resulterade i order värda sammanlagt ca 4,1 MSEK. Jag vill påstå att marknadsförutsättningarna för både ECOMB och Ocean Recycle aldrig sett ljusare ut - trots krig, pandemier och försvagad köpkraft.

Höjda elpriser, en mer volatil bränslemarknad, ökade kemikaliekostnader, hårdare miljökrav och handel med utsläppsrätter verkar åt andra hållet - i klar positiv riktning för oss. Oklarheter kring vårt Qidong-projekt i Kina är egentligen det enda som inte utvecklats åt rätt håll under 2022.

Den gröna omställningen är än så länge i sin linda och hur stor del av denna biljonmarknad som ECOMB kan kapa åt sig återstår att se, men vi ska i alla fall vara med och slåss på flera fronter.

Vår gamla och sen länge etablerade produkt Ecotube-systemet har vi sett ett ökat intresse för, där nya hårdare utsläppskrav i första hand ligger bakom kundernas förfrågningar. Vi kan sammanfatta våra gamla och nya produkter och tjänster så här;

• Traditionellt Ecotube-system (minskad NOx och CO, ökad verkningsgrad, ökad maxeffekt, minskad mineffekt, minskade kemikaliekostnader mm)
  • Ecotube Zero (nytt helhetskoncept för i princip samtliga fastbränslepannor och bränslen, stängda skorstenar och noll-utsläpp av koldioxid, nära kommersiell status)
  • HEES (High Electricity Efficiency System, mer el från given mängd ånga vid elproduktion med ångpannor, alla bränslen, referenser från USA/Frankrike via partner)
  • Impulse Cleaning (Effektiv rengöring av svåråtkomliga panndelar med korta tryckpulser, upprepade snabba detonationer, referenser från Europa/USA via partner)
  • LIVE-förbränning (Väl etablerad service-produkt med egenutvecklad högtemperaturkamera som belyser kundernas mer eller mindre okända problembild i pannorna, ofta en inkörsport till större projekt)
  • Ocean Recycle (Mobil syresättning av övergödda sjöar och havsvikar med syrefria och döda bottnar med patenterad precisionsteknik via dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB, kommersiell status, flera offerter ute och projektdiskussioner pågår)

Ecotube Zero-konceptet bedömer vi som det med allra störst potential, besparingarna som anläggningsägarna kan göra när det gäller CCUS (Carbon Capture Utilisation and Storage) handlar om mycket stora belopp. Vi kommer därför jobba hårt för att komma i mål med en start av ett Demoprojekt redan under 2023.

Väl mött i en spännande framtid!

Ulf Hagström

Nyckeltal och kort om övrigt i koncernen

Personal

Medelantalet anställda omräknat i heltidstjänster uppgick 2022 till 3 personer, 3 män.

Finansiell ställning och likviditet

Den 31 december 2022 uppgick bolagets likvida medel till 876 TSEK. Periodens kassaflöde uppgick till -1 580 TSEK. Soliditeten var 60% och det egna kapitalet uppgick till 2 419 TSEK.

Skattemässiga underskott

Bolaget har per 2022-12-31 ett ackumulerat skattemässigt underskott på 48 070 TSEK. Någon uppskjuten skattefordran har inte redovisats.

Förslag till utdelning

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022-01-01 – 2022-12-31

Årets investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 424 TSEK.

Redovisningsprinciper

ECOMB AB tillämpar årsredovisningslagen som BFNAR 2012:1 (K3) vid upprättande av finansiell rapport.

Granskning

Denna rapport har ej blivit granskad av bolagets revisor.

Kommande rapporter, bolagsstämma

Kvartalsrapport Q1 den 31 maj 2023.

Halvårsrapport den 31 augusti 2023.

Kvartalsrapport Q3 den 30 november 2023.

Den fullständiga årsredovisningen kommer från och med den 27 april 2023 hållas tillgänglig via bolagets webbplats.

Årsstämma hålls torsdagen den 25 maj 2023 kl.18:00.

Styrelsen och verkställande direktörens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören intygar att årsrapporten ger en rättvisande bild av bolagets verksamhet, finansiella ställning och resultat samt att de risker och osäkerhets faktorer som bolaget står inför är belysta till bästa förmåga.

Södertälje den 28 februari 2023

Styrelsen och VD

Göran Ernstson (ordf)

Ulf Hagström (VD)