Halvårsrapport januari-juni 2022

Styrelsen och verkställande direktören i ECOMB AB (publ) får härmed avge följande delårsrapport för det första halvåret 2022.

ECOMBs produkter ligger rätt i tiden

• Ökad omsättning resulterade i vinst första halvåret
  • Höga el- och bränslepriser skapar nya affärsmöjligheter
  • Lanseringen av ”Ecotube Zero” – ingen rök med eld
  • Pandemier och värmeböljor har försenat projekt
  • Dubbla effekter med Ocean Recycles mobila syresättning

ECOMB-koncernen (inkl. dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB)

• Resultatet efter finansiella poster 78 TSEK (-1010 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 3 979 TSEK (2 016 TSEK)
  • Likvida medel vid periodens utgång: 2 109 TSEK (6 900 TSEK)

ECOMB AB (publ)

• Resultatet efter finansiella poster 220 TSEK (-991 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 3 979 TSEK (2016 TSEK)
  • Resultat per aktie: 0,006 SEK (-0,03 SEK)
  • Antal aktier: 38 422 002 st (38 422 002 st)
  • Likvida medel vid periodens utgång: 1 742 TSEK (6 745 TSEK)

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år omräknat enligt ny redovisningsmetod

Verksamheten under halvåret jan-jun 2022

Ekonomi

ECOMB AB (publ) är med ett innehav på 93% huvudägare i ECOMB Ocean Recycle AB, nedan även kallat dotterbolag. Efter samråd med bolagets revisor beslutades att en Koncernredovisning var motiverad då dotterbolagets verksamhet sakta börjar komma igång, men ingen omsättning under det första halvåret 2022. De redovisade siffrorna över det första halvåret visar också att det inte skiljer mycket mellan Koncernen och ECOMB AB.

Bolagets resultat det första halvåret 2022 var betydligt bättre än motsvarande period 2021. Nettoomsättningen fördubblades från 2 till 4 MSEK samtidigt som förlusten på 1 MSEK vändes till en vinst på 0,1 MSEK.

Marknad

Tillbaka till Ruta Ett!

ECOMB AB grundades 1992, samma år lämnade bolaget in sin första patentansökan på Ecotube-systemet. Med hjälp av utdragbara och vattenkylda lansar – Ecotuber – kan förbränningsluften tillsättas med hög hastighet mitt inne i eldstaden, vilket skapar en väsentligt bättre turbulens och en effektivare förbränningsprocess med avsevärt lägre utsläpp av miljöstörande ämnen. Luftöverskottet kan samtidigt sänkas vilket ger en högra verkningsgrad på pannan.

Lägre NOx-utsläpp, med avgifter på 40 kr/kg NOx (idag 50 kr/kg) i Sverige, var den starkaste drivkraften bakom kundernas intresse för att installera Ecotuber. Våra huvudkonkurrenter redan då var leverantörer av SNCR-tekniken (Selective Non Catalytic Reduction), där ammoniak eller urea tillförs. Kemikalierna, ofta i form av vattenlösningar, sprutas in i eldstaden genom ett antal dysor i pannväggarna. Tekniken var förhållandevis billig och kunder med kortsiktigt fokus prioriterade CAPEX (Capital Expenditure) i förhållande till OPEX (Operational Expenditure). Vårt huvudsakliga säljargument var;

”Börja med att optimera förbränningsprocessen och minimera bildandet av NOx istället för att tillsätta dyra kemikalier för att reducera det som redan har bildats”.

I vissa fall lyckades vi, i andra fall inte.  Kostnaden för ett ton ammoniak eller urea, med koncentrationer på 20-30 vikt-%, har under dessa 30 år legat förhållandevis konstant, ca 1500-2000 kr/ton. OPEX för många kunder som investerat i SNCR-system har därför legat på 0,5-5 MSEK/år, beroende på bl.a. pannornas storlek, bränsle etc. Redan under 2021 började marknadspriserna öka, för att under 2022 rusa i höjden, till viss del beroende på kriget i Ukraina. Idag får man i Europa betala mellan 5.000 och 8.000 kr/ton, vilket innebär att vi åter kan börja marknadsföra Ecotube-systemet som vi gjorde för 30 år sen. Tillbaka till Ruta Ett!

Höga elpriser skapar helt nya affärsmöjligheter

Sveriges har under lång tid haft ett av Europas lägsta elpriser, något som radikalt förändrats under 2022. Ytterst få kunde nog i våras förutspå dagens prisnivåer på över 5 kr/kWh inom elområde 3 och 4 (södra till mellersta Sverige). Ett av våra tidigare säljargument med Ecotube-systemet som bas var möjligheterna att öka effekten på pannorna, något som var relativt svårsålt med prisnivåer på 10-20 öre/kWh. Kombinerat med miljöförbättrade prestanda kunde det i bästa fall vara lite ”grädde på moset”. Nu råder istället det omvända! Med Ecotube-systemet har vi kunnat öka maxeffekten i flertalet fall, den förbättrade omblandningen i eldstaden möjliggör att mer bränsle kan tillföras utan att emissionerna ökar. Varje panna är unik, varierande bränslen och förbränningsprinciper skapar olika betingelser, därför finns ingen generell nivå på förbättringspotentialen. Men ju större pannan är desto bättre är ofta förutsättningarna för att kunna öka effekten. En effektökning på 0,5 MWel på årsbasis innebär med ett konservativt spotpris på 1 kr/kWh ett årligt värde på ca 4 MSEK. Många av våra kunder tar investeringsbeslut med ett ROI (Return On Investment) på upptill 3 år, dvs ett kontraktsvärde på ca 12 MSEK.

Demoprojekt nästa steg med Ecotube Zero – ingen rök utan med eld!

Vi har fått en hel del uppmärksamhet kring lanseringen av det patentsökta konceptet “Ecotube Zero”. I stort sett all rökgas från en förbränningsprocess med modifierade Ecotuber omhändertas, det mesta återförs till pannan och en mindre del används för att göra nytt bränsle eller slutlagring enligt CCS-tekniken (Carbon Capture and Storage). Utsläppen till atmosfären blir nära noll. Därför kommer skorstenarna att vara överflödiga och i princip kunna monteras ner.

Den nya tekniken bygger på en kombination med “Vätgassamhället”, där vatten spjälkas till syrgas och vätgas i elektrolysörer (8 kg syrgas bildas för varje kg vätgas). Användningen av ren syrgas i förbränningsapplikationer och att återföra rökgaser till pannor är inget nytt, man har testat den s.k. ”Oxyfuel-tekniken” i olika sammanhang – nu tar vi med Ecotube Zero denna bas till nästa nivå.

Det handlar om att eliminera luftens kväve från förbränningen – ren syrgas, från t.ex. elektrolysörer,  tillförs nu pannorna istället för den vanliga förbränningsluften (innehåller 79% kväve). Men ingen konventionell eldstad i världen klarar att ersätta förbränningsluft med ren syrgas, materialproblemen skulle bli oöverstigliga. Därför måste rökgasen, som då innehåller bara koldioxid och vattenånga, återföras till pannan. Det innebär rent kemiskt att koldioxid (CO2) har ersatt kväve (N2) i förbränningen. Våra beräkningar har visat att koldioxidens egenskaper som energibärare i eldstaden t.o.m. är något bättre än kvävets.

Genom ett flertal modifierade Ecotuber – Ecotube Zero – kan sen slutförbränningen ske med minimalt syreöverskott. Det innebär att den avskilda koldioxiden kan hålla en mycket hög renhet, vilket kommer att markant kunna sänka kostnaderna för efterbehandlingen av rökgaserna, antingen för nytt bränsle (t.ex. metanol via metanolsyntesen) eller slutlagring med CCS-tekniken.

Fokus ligger i att hitta en kund som vill ligga i frontlinjen och ser ett stort kommersiellt värde av att delta och tillsammans med publika medel delfinansiera ett Demoprojekt.

Biobränslen ska eldas i pannor – inte utanför!

I takt med stigande temperaturer ökar torkan, både i tid och rum. Torrare marker och skogar ökar självfallet risken för skogsbränder. Sommaren 2022 har varit varm, med flera värmerekord i Europa och svåra bränder i t.ex. Frankrike. Statistiken från EUs övervakande organ - Copernicus Atmospheric Monitoring Service - för 2021 visar att det globala utsläppet av koldioxid från skogsbränder låg på 1800 miljoner ton CO2, vilket kan jämföras med utsläppet i Sverige på 48 miljoner ton CO2 samma år. Uppskattningsvis svarar skogsbränderna för mellan 5 och 10% av de globala koldioxidutsläppen.

Här uppstår emellertid en liten definitionsmässig tvetydighet; Biobränslen som brinner i pannor räknas inte in i den officiella statistiken över koldioxidutsläpp, det gör däremot biobränslen som brinner i skogen.

Skogsbränder och ”majbrasor” tillhör kategorin okontrollerad förbränning, vilket förutom CO2 ger upphov till en stor mängd andra miljöstörande föreningar, vissa rent hälsofarliga. Analyser av röken från en skogsbrand är i princip omöjlig att göra med någon större precision, däremot väldigt grova uppskattningar och kvantifieringar av utsläppen. De kraftigt ökade halterna av marknära ozon i SV Europa ses t.ex. som kopplade till sommarens stora skogsbränder i Frankrike och på den iberiska halvön.

Därför gäller det att stoppa den negativa spiral vi befinner oss i och stänga alla tänkbara källor till fortsatta utsläpp av växthusgaser. Ett flertal svenska biobränsleeldade kraftvärmeverk ligger redan i startgroparna för att implementera CCS-tekniken och vi hoppas med Ecotube Zero kunna vara en given del i dessa storskaliga ombyggnadsprojekt.

Marknadspriserna för biobränslen på väg mot skyhöga nivåer

Priserna för skogsflis, pellets mm följer den övriga prisutvecklingen på marknaden och har nu nått ”all-time-high”. Priserna på den baltiska börsen och index på den nordeuropeiska marknaden har gått upp från 20 €/ton skogsflis till 45-50 €/ton bara under det senaste året. Sverige har bilaterala avtal på bränslemarknaden och därför sker en viss eftersläpning, priserna har gått upp från ca 17 €/ton till 22-25 €/ton, men förväntas öka under den kommande vintern. Vedlager för villapannor står tomma, något som inte har hänt i modern tid - ytterligare ett tecken på den volatila energimarknaden. Dyrare bränslen är liksom dyrare el gynnsamt för ECOMBs affärer, där det handlar om att effektivisera förbränningsanläggningar.

Five Star Tech AB – ny samarbetspartner

Under våren träffade vi det nybildade (dec 2021) svenska konsultbolaget Five Star Tech AB för att se om det fanns ömsesidiga intressen av att inleda ett samarbete. Efter två givande dagar på ett konferenshotell i Västervik var vi överens. Våra kompetensområden kompletterar och förstärker varandra, här lite kort om Five Star;

• Över 20 års industriell erfarenhet var, av större om- och nybyggnadsprojekt inom Kraftvärmesektorn, Massa- och pappersindustrin och Automationsindustrin.
  • Uppdragen spänner över hela området; försäljning, processdesign, pannberäkningar, tillverkning, projektledning, montageövervakning och driftsättning
  • Etablerat samarbete med företag i Baltikum för tillverkning och processutveckling

Samarbetet har redan resulterat i en skarp offert för ett ombyggnadsprojekt till ett Kraftvärmeverk tillsammans med vår engelska samarbetspartner RJM samt offerter på förstudier inom massa- och pappersindustrin och andra kraftvärmeverk.

Projekt

Ecotuber levererade till Martinique, Karlskoga och Paris

Reservdelar, bl.a. en Ecotube, kunde i mars 2022 levereras till ALBIOMAs nya biobränslepanna (120 MWth) på Martinique i Västindien. Därefter följde leveranser av nya Ecotuber till avfallspannan hos Karlskoga Energi & Miljö AB och de koleldade pannorna hos CPCU (Compagnie Parisienne de Chauffage Urbain) i Paris. Ecotuber för fortsatta utsläppsminskningar med tre olika bränslen!

Värmeböljan i Frankrike stoppade tillfälligt testerna i Toulouse

I början av året fick vi en beställning på en testanläggning till Toulouse i sydfrankrike. Ecotube-systemet installerades redan 2005 i de två avfallseldade pannorna i Bessieres. 2 Ecotuber i vardera panna reducerar NOx-utsläppen med nära 60% från ursprungliga nivåer, endast genom optimerad tillförsel av förbränningsluft.

Strängare utsläppskrav på NOx ligger bakom beställningen av testanläggningen för den ena pannan där Ecotuberna ska kombineras med SNCR. Leveransen av helt nya specialdesignade Ecotuber, tankar, pumpstation mm gick iväg till Bessiers i början av sommaren och testerna planerades att starta i juli. De rekordhöga temperaturerna i sydfrankrike gjorde att man beslutade skjuta fram starten till september (augusti semestermånad i Frankrike). Det befintliga kylsystemet räckte inte till, dessutom tangerade utomhustemperaturen hälsofarliga gränsvärden för arbeten utomhus.

Efter utvärderingen av testprojektet kommer beslut fattas om ett permanent system till de båda pannorna.

Qidong-projektets tidplan fortfarande oklar

Vårt första Ecotube-projekt på kinesisk mark har drabbats hårt av pandemin. Den avfallseldade anläggningen Qidong ligger utanför Shanghai, i ett område som var mer eller mindre helt avskärmat från omvärlden under försommaren. Nu håller det normala livet sakta på att återvända, alla skolor kommer t.ex. att åter öppnas den 1 september efter månader av lock-down.

Vi håller som bäst på att ta tag i alla ”lösa ändar” tillsammans med beställaren, vilket gör att projektets tidplan fortfarande är oklar.

Ritningarna för vår leverans har till stora delar varit färdiga sen flera månader tillbaka, men vi har ännu inte kunnat trycka på startknappen och påbörjat produktionen.

Förstudie på distans för tre olika avfallsanläggningar i Kina

Vår samarbetspartner Wushi Technologies i Shanghai drabbades också hårt av nedstängningarna under 2022. Under sommaren var reserestriktionerna fortsatt komplicerade och vi beslutade därför att tillsammans genomföra en förstudie på distans. Det innebär att Wushi sköter mätningarna på plats och vi analyserar drift- och mätdata av förbränningsprocessen ifrån Sverige. I första hand gäller detta tre avfallseldade pannor på ca 20 ton avfall/h (normalstor panna) på tre olika anläggningar i närheten av Shanghai. Ordervärdet för ECOMBs del uppgår till 0,3 MSEK.

ECOMB Ocean Recycle AB

Några väsentliga händelser i vårt dotterbolag ECOMB Ocean Recycle AB under det första halvåret;

Dubbla miljöeffekter i ny patentansökan

Under våren lämnades en ny patentansökan in, den handlar om dubbla miljöeffekter. Vår patenterade mobila syresättningsteknik med mikrobubblor har nu vidareutvecklats och innebär inte bara att syre kan tillföras och lösas fullständigt i vattnet utan också en s.k. stripper-effekt. Det innebär i korta drag att syrebubblorna tack vare partialtryckdifferenser ”omvandlas” till bubblor med andra lösta gaser, t.ex. kväve och svavelväte, samtidigt som proteiner, fosfater och olika miljöstörande organiska föreningar kan evakueras eller ”strippas” bort från vattnet. Med andra ord bidrar vår teknik till att flera positiva miljöeffekter samtidigt kan uppnås i vattenmassan.

Försäljning av syresättningsprojekt för insjöar och grunda havsvikar

Med vår Demobåt Ocean Recycle One sjösatt och driftklar har fokus under året legat på marknadsföring och försäljning av syresättningsprojekt. När vi kunde konstatera att syresättningen med vår mikrobubbelteknik även ”strippar” bort miljöstörande ämnen från övergödda vatten ökade möjligheterna att komma i mål med projekt för även grundare insjöar och havsvikar, vilka normalt inte har samma problem med syrebrist som djupare sjöar och hav. Våra syresättningsprojekt beställs och finansieras av kommuner, vattenvårdsförbund och andra icke-vinstdrivande organisationer. Dessa söker i sin tur anslag, ofta i form av s.k. LOVA-projekt (Lokala Vattenvårdsprojekt), från Länsstyrelserna i Sverige, vilka finansieras av Havs och Vattenmyndigheten via EU. I vissa fall kan ett syresättningsprojekt finansieras av privata markägare eller kommunala miljöfonder, en stigande trend. De flesta LOVA-ansökningar ska vara inne runt årsskiftet, vilket medförde att tiden var kort efter våra lyckade initiala tester i Dynestadsjön som avslutades i början av december 2021. Ett flertal projekt, med olika finansieringsformer, har ändå offererats under året, bl.a. fortsatta körningar i Dynestadsjön. Många av dessa kan nu istället bli aktuella för 2023.

Syresättning av hav runt vindkraftsparker i Östersjön

Havsbaserad vindkraft anses väsentligt kunna bidra till Sveriges behov av fossilfri energi och flera områden i Östersjön är aktuella. Antal ansökningar till Svenska Kraftnät har under det senaste året formligen exploderat och uppgår till över 70 st etableringsprojekt med en sammanlagd beräknad årlig elproduktion på över 500 TWh, att jämföra med dagens total elbehov på 140 TWh.

Huruvida den genererade elströmmen kommer att gå via sjökablar till fastlandet eller till öar som Gotland eller Öland är i dagsläget oklart, däremot finns planer på att använda en del av elströmmen till elektrolysörer för produktion av vätgas. I ett av dessa 70 etableringsprojekt planeras att använda uppemot 10 TWh el för produktion av vätgas. Det motsvarar en årlig produktion av ca 0,25 Mton vätgas, samtidigt som cirka 2 Mton syrgas bildas (ca 8 kg syrgas per producerat kg vätgas). Planer finns att i framtiden driva Gotlandsfärjorna på vätgas, samt även en del av fordonstrafiken på ön.

Anders Stigebrandt, professor i oceanografi vid Göteborgs Universitet, tog för några år sedan fram den grova beräkningen att det skulle krävas en tillförsel av ”10 kg syrgas per sekund i 10 år” för att återställa hela Östersjön till ursprunglig status. Det blir totalt 3,1 Mton syrgas, att jämföras med potentiellt 2 Mton - ÅRLIGEN – från ett av dessa 70 projekt. Det handlar alltså om gigantiska mängder syre som kommer att generas om eller när ”vätgassamhället” börjar växa fram. Givetvis finns det ingen vettig vision eller teknisk lösning som innebär att ”restprodukten” syre ska evakueras till luften och inte utnyttjas till nödvändiga ändamål – i synnerhet för syresättning av övergödda sjöar och hav med döda bottnar utan marint liv.

Händelser efter periodens utgång

Inga väsentliga händelser har skett efter rapportperiodens utgång, utöver vad som ovan angivits.

Framtidsutsikter

Energimarknaden har under året varit synnerligen volatil, med extrema elpriser i södra Sverige och oklart politiskt läge inför ett ovisst riksdagsval. Väsentliga och långsiktiga beslut om spelregler på energimarknaden måste tas. Höga el- och bränslepriser gynnar emellertid bolaget, där effektivisering av förbränningsprocesser utgör en av hörnstenarna.

Tillsammans med vårt nyutvecklade koncept Ecotube Zero ser vi med stor tillförsikt på framtiden. Vätgassamhället är på klar frammarsch, vilket innebär att stora mängder billig syrgas kommer finnas tillgängligt på marknaden, något som gynnar våra båda ben; Ecotube Zero i moderbolaget och syresättning av övergödda sjöar och hav via dotterbolaget Ocean Recycle.

Redovisningsprinciper

ECOMB AB tillämpar årsredovisningslagen samt bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättande av finansiella rapporter.

Granskning

Denna rapport har ej blivit granskad av bolagets revisor.

Kommande rapporter

Kvartalsrapport för juli-sep 2022 lämnas den 30 november 2022.

Styrelsen och verkställande direktörens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören intygar att delårsrapporten ger en rättvisande bild av bolagets verksamhet, finansiella ställning och resultat samt att de risker och osäkerhets faktorer som bolaget står inför är belysta till bästa förmåga.

Södertälje den 31 augusti 2022

ECOMB AB (publ)

Styrelsen och VD

Göran Ernstson, Ordförande

Eric Norelius, Ledamot

Angela Wulff, Ledamot

Ulf Hagström, VD

Kort om ECOMB AB (publ):

ECOMBs kärnverksamhet är att sälja och leverera tekniska lösningar, företrädesvis det egenutvecklade Ecotube-systemet, för att förbättra prestanda och minska utsläpp, t.ex. kväveoxider (NOx), från fastbränsleeldade pannor inom fjärrvärme- och industrisektorn på den internationella marknaden. I dotterbolaget Ocean Recycle ska vindturbiner utnyttjas för framdrift av fartyg, samtidigt som genererad el utnyttjas för selektiv syresättning av övergödda sjöar och hav med döda bottnar. ECOMB grundades 1992 och har ca 2000 aktieägare. Aktien är noterad på Spotlight Stockmarkets lista. Bolaget är lokaliserat i Stockholms län.