Kommuniké från årsstämma i ECOMB AB (publ) den 4 juni

Vid årsstämma i ECOMB AB (publ), org.nr. 556454-1109, (”Bolaget”) den 4 juni 2024 fattades bland annat följande beslut. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman, som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på Bolagets hemsida, www.ecomb.se

Fastställande av balans- och resultaträkning, resultatdisposition och ansvarsfrihet mm.

Årsstämman fastställde Bolagets balans- och resultaträkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.

Årsstämman beslutade att Bolagets ansamlade förlust överförs i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Årsstämman beslutade även att bevilja styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse- och revisorsarvode

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 140 000 kronor, varvid 65 000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande, 50 000 kronor avser arvode till styrelsens övriga ledamöter vardera, samt ett halvt styrelsearvode (25 000 kronor) utgår till pensionerade ledamöter med större ägande i bolaget. Inget styrelsearvode utgår till ledamöter som uppbär lön från Bolaget.

Årsstämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.

För tiden intill slutet av nästa årsstämma omvalde årsstämman de befintliga styrelseledamöterna Göran Ernstson, Ulf Hagström, Eric Norelius och Angela Wulff. Göran Ernstson omvaldes som styrelseordförande.

Årsstämman omvalde Johnny Svenander som revisor och Henric Larsolle som revisorssuppleant för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningen i avseende på gränserna för aktiekapital och antalet aktier, varvid aktiekapitalet ska vara lägst 3 840 000 kronor och högst 15 360 000 kronor och att antalet aktier ska vara lägst 38 400 000 och högst 153 600 000.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om emission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare

Den 3 maj 2024 offentliggjorde Bolaget att styrelsen fattat beslut, under försättning av

bolagsstämmans efterföljande godkännande, om nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”). Årsstämman godkände idag styrelsens beslut om Företrädesemissionen.

Företrädesemissionen omfattar högst 76 845 604 aktier. Vid teckning av samtliga aktier som emitteras kommer Bolagets aktiekapital att öka med ett belopp om högst 7 684 560,40 kronor.

De som på avstämningsdagen den 7 juni 2024 är införd som aktieägare i Bolaget i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken kommer att erhålla två (2) teckningsrätter för varje aktie som innehas i Bolaget. En (1) teckningsrätt berättigar innehavaren att teckna en (1) ny aktie.

Teckningskursen är 0,12 kronor per aktie. Vid full teckning i Företrädesemissionen tillförs Bolaget således cirka 9,2 MSEK, före emissionskostnader.

Teckning av aktier med och utan företrädesrätt kan ske under perioden från och med tisdagen den 11 juni 2024 till och med tisdagen den 25 juni 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och konvertibler med eller utan företrädesrätt för aktieägarna.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att intill tiden för nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av högst 100 000 000 aktier. Bemyndigandet omfattar även emission av teckningsoptioner och konvertibler som kan innebära utgivande av eller konvertering till motsvarande antal aktier, räknat vid tidpunkten för emission av sådana teckningsoptioner eller konvertibler. Nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och konvertibler ska kunna ske med eller utan företrädesrätt för aktieägarna och med eller utan föreskrift om apport eller kvittning eller eljest med villkor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Hagström, VD, ECOMB AB (publ)

ulf@ecomb.se

Om ECOMB

ECOMB AB (publ) är verksamma inom energi- och miljösektorn och är noterat på Spotlight stock market. ECOMB:s kärnverksamhet är att sälja och leverera tekniska lösningar, samt det egna Ecotube-systemet, för att förbättra prestanda och minska utsläpp, t.ex. kväveoxider (NOx), från fastbränsleeldade pannor inom fjärrvärme och industrisektorn på den internationella marknaden. I dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB kan övergödda sjöar och döda bottnar syresättas med en egenutvecklad mobil teknologi.