Kvartalsrapport Januari-Mars 2024

Styrelsen och verkställande direktören i ECOMB AB (publ) får härmed avge följande

kvartalsrapport för Q1 2024.

ECOMBs båda produktsegment ligger helt rätt i tiden

• Nyemission i juni 2024
  • Designfasen nära avslutad i 17 MSEK-projekt i Enköping
  • PFAS-rening kan stärka Ocean Recyle
  • Första projektet i Europa för Impulse Cleaning med RJM

Q1 1 januari -31 mars 2024

KONCERN:

• Resultatet efter finansiella poster: -439 TSEK (247 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 1 218 TSEK (2 181 TSEK)
  • Likvida medel vid periodens utgång: 231 TSEK (572 TSEK)

ECOMB AB (publ)

• Resultatet efter finansiella poster: -385 TSEK (315 TSEK)
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 1 192 TSEK (2 181 TSEK)
  • Resultat per aktie: -0,01 SEK (0,01 SEK)
  • Antal aktier: 38 422 802 st (38 422 802 st)
  • Likvida medel vid periodens utgång: -92 TSEK (135 TSEK)

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Verksamheten under Q1 jan-mar 2024

Styrelsen beslutar om nyemission

Styrelsen för ECOMB AB beslutade den 3 maj 2024, villkorat av godkännande vid årsstämma den 4 juni 2024, om en företrädesemission av aktier om cirka 9,2 MSEK. Syftet med Företrädesemissionen är att möjliggöra nya resurser och satsningar inom det nya patenterade konceptet Ecotube Zero, stärka kassan för finansiering av nya projekt och öka satsningar i dotterbolaget Ocean Recycle för syresättning och reduktion av PFAS från övergödda sjöar och hav. Vid fullteckning av Företrädesemissionen kommer Bolaget tillföras högst cirka 9,2 MSEK, före emissionskostnader.

Sammanfattning av villkor mm;

-          Den som på avstämningsdagen den 7 juni 2024 är införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken som ägare i Bolaget erhåller två teckningsrätter för varje aktie

-          En teckningsrätt ger rätt att teckna en aktie

-          Teckningskursen är 0,12 SEK per aktie

-          Vid full teckning tillförs Bolaget ca 9,2 MSEK, före emissionskostnader (beräknade till 0,7 MSEK)

-          Teckningsperioden är 11 – 25 juni 2024

-          Företrädesemissionen är villkorad av godkännande vid årsstämman den 4 juni 2024

Ekonomi

Orderstocken är fortsatt starkare än på flera år, främst givetvis beroende av det stora Ecotube-projektet i Enköping. Därmed kommer kassan att stärkas från en svag nivå under 2023.

20% fakturerades under Q1 i Enköpings-projektet. Förväntningarna är att både kassa och resultat kommer utvecklas positivt under 2024.

Marknaden

Effektivare försäljningsmodell implementerad

Prestandaförbättringar av våra kunders pannor handlar alltid om att börja analysera driftdata, dvs de väsentliga driftparametrar som påverkar förbränningsprocessen och utsläppen. Exempel på dessa driftparametrar;

-          Bränsledata (kategori, innehåll av fukt och aska samt elementaranalyser)

-          Panndata (effekt, ångdata, eldstadstemperaturer)

-          Utsläpp (NOx (kväveoxider), CO (kolmonoxid), CO2 (koldioxid), O2 (syrgas))

Vi har därför under 2024 implementerat en ny effektivare försäljningsmodell, en 4-stegs raket. I princip alla pannor på den svenska marknaden, dvs alla våra kunder på hemmaplan finns redan kartlagda via det offentliga NOx-avgiftsystemet (varje kund betalar idag 50 kr/kg NOx)

1. Kategorisering av pannan, sannolikhet för närtida affärer
  2. Parameteranalys, en kostnadsfri genomgång av ett urval av driftparametrar, påverkan på förbränningsprocessen och resulterande utsläpp
  3. Panndiagnos, en veckas studie hos kunden där vi kartlägger förbränningsprocessen LIVE. Med vår egenutvecklade video-kamera kan vi visualisera förbränningen under olika driftbetingelser, vilket utgör väsentlig info inför de garantier på förbättringar vi ska ta i nästa steg
  4. Offert på ett Ecotube-system med prestandagarantier

EU:s mål är att 2030 producera 10 miljoner ton grön vätgas per år

Nu prioriterar EU utvecklingen av grön vätgas, producerad från främst elektrolysörer med el från sol, vind och kärnkraft. Produktion av 10 miljoner ton grön vätgas per år inom EU är målet till 2030, dessutom ska lika mycket importeras.

Råvarorna till en elektrolysör är vatten och el, där elektriciteten spjälkar upp vattenmolekylen i vätgas och syrgas. Det bildas 8 gånger mer av “biprodukten” syrgas jämfört med vätgas, för 1 kg vätgas får man 8 kg syrgas. Detta kommer innebära en gigantisk tillgång av billig syrgas på marknaden inom bara ett halvt decennium. 80 miljoner ton syrgas per år innebär en enorm potential för ECOMBs båda tekniker; Ecotube Zero för kraftverkspannor och Mobil syresättning av övergödda sjöar och hav. En stor svensk biobränsleeldad panna (80 MW) har ett årligt behov av ca 30.000 ton syrgas och syresättning av hela Östersjön (för att komma tillbaka till samma status som på 50/60-talet) skulle kräva ca 3 miljoner ton per år.

Dotterbolaget Ocean Recycle – ny teknik för reduktion av PFAS i sjöar

ECOMB ABs dotterbolag (ECOMB äger 95% av röster och kapital) ECOMB Ocean Recycle AB grundades 2018 och arbetar med ett helt annat teknikområde än förbränningsanläggningar; Syresättning av övergödda sjöar och havsvikar med döda bottnar. Den första farkosten sjösattes i december 2021 och tester under 2022/2023 har visat att den mobila syresättningen fungerar rent tekniskt. Vi har tidigare kommunicerat att syresättningstekniken förväntas lösa globalt stora marina problemområden genom att;

-          Återskapa marint liv på döda sjö- och havsbottnar

-          Minska klimatpåverkan genom minskade utsläpp av växthusgasen metan

-          Minska internbelastningen, frisättningen av fosfor från bottensedimenten minskar

-          Minska bildandet av, för levande organismer, giftigt svavelväte till bottenvattnet

-          Minska organisk tillgänglighet av tungmetaller (t.ex. metylkvicksilver) från bottensediment

Dessutom har vi beskrivit att vår syresättningsteknik även kan ge en värdefull ”stripping”-effekt, där oönskade och miljöstörande ämnen kan evakueras från vattnet och omhändertas för t.ex. destruktion.

Efter litteraturstudier, bl.a. doktorsavhandlingar, och diskussioner med forskare inom området kan vi konstatera att ett av dessa miljöstörande ämnen kan vara PFAS (Per- and polyfluoroalkyl substances), en grupp av extremt svårnedbrytbara ämnen som används i bl.a. skor, möbeltyger, skidvalla, matförpackningar, brandskum, stekpannor, bekämpningsmedel, skönhetsprodukter mm. PFAS har tillverkats och använts i dessa produkter sen 1950-talet, men det är först på senare år man har sett och förstått allvaret av de skadliga miljö- och hälsoeffekter som uppkommer. Nya krav har också införts, både för sjöar (WFD) och för dricksvattentäkter (DWD), vilket kommer innebära att kostsamma åtgärder i närtid måste genomföras. Nuvarande krav bedöms inom kort att skärpas ytterligare, t.ex. är kraven i Danmark idag hårdare än i Sverige.

Ocean Recycle kommer därför att genomföra ett test- och analysprogram för att undersöka hur mycket PFAS som vår mobila syresättningsteknik kan ta upp från en förorenad sjö. Först efter detta kan vi påstå att vi har en teknik som eliminerar miljöfarliga ämnen samtidigt som syre tillsätts. Vi bedömer att vårt IPR (Intellectual Property Rights) i form av patent och patentansökningar även täcker in det nya spåret.

Nya patent och ansökningar stärker bolagets IPR

Ecotube Zero-konceptet är något vi hoppas ska ta oss till nästa nivå, därför är nya skydd viktigt – både gällande metoder och varumärke. Under 2023/24 har vi fått varumärkesskydd i EU, Storbritannien, USA, Australien och Japan. Övriga nya patentansökningar är i olika faser, både beträffande moderbolag och dotterbolaget Ocean Recycle.

Projekt

Detaljprojekteringen nära slutförd i Enköping

ECOMB vann den 1 november 2023 en offentlig upphandling om förbränningsförbättringar med Ecotube-systemet för den biobränsleeldade pannan på 75 MW hos ENA Energi AB i Enköping. Ordervärdet uppgick till ca 17 MSEK och kontraktet signerades i början av januari 2024.

Minskade emissioner av NOx och s.k. ammoniak-slip (oreagerad ammoniak i rökgasen) är viktiga parametrar som kommer förbättras, därutöver även ett minskat luftöverskott (O2-halten i rökgasen). De flesta har nog hört uttrycket ”man ska inte elda för kråkorna” när det gäller t.ex. den öppna spisen, samma sak gäller i större kraftverkspannor. En sänkning av O2 i rökgasen med 1 vol-% innebär en sänkning av rökgasflödet med 5% i biopannan hos ENA.

Designarbetet i projekteringen är i stora drag slutförd och många beställningar till underentreprenörer är nu lagda. Arbetet omfattar även rivningar av befintligt system, bl.a. kommer en oljebrännare att tas ur drift och monteras ner. Luftkanaler och ammoniaksystem byggs om och ersätts med nya delar och komponenter.

20% av kontraktsumman fakturerades under Q1, i enlighet med tidplanen för projektet. Hela beloppet betalades mot bankgarantier, där säkerheterna kunde lösas via kortsiktiga lån från investerare och förbindelser med vår bank SEB.

Order till RJM/ECOMB - milstolpe i Kumla

Vår engelska partner RJM har licensrättigheterna att sälja och leverera den amerikanska produkten Impulse Cleaning i Europa. Alldeles nyligen fick man den första beställningen i Europa, till en panna i England och nu är den första affären i Sverige i hamn – till Fortums avfallseldade anläggning i Kumla.

Alla pannor som eldas med fasta och vissa flytande bränslen som biobränslen, kol och avfall har mer eller mindre problem med beläggningar på eldstadsväggar och eftereldytor (överhettare, ekonomiser mm). Beläggningarna minskar värmeöverföringen till ångsystemet i en ångpanna, ytorna måste därför rengöras med jämna mellanrum. Sotblåsare som drivs med ånga är den vanligaste rengöringsmetoden, men ångförbrukningen resulterar samtidigt i en lägre verkningsgrad på pannan. Om beläggningarna är särskilt svåra att avlägsna måste man ta till olika sprängningstekniker. Impulse Cleaning innebär att panndelarna istället rengörs med korta, upprepade tryckpulser. Rengöringstekniken kan dessutom komma åt ytor som inte är tillgängliga för vanliga ångsotblåsare, vilket kan resultera i en renare panna som ger en högre verkningsgrad.

Tekniken har visat sig vara framgångsrik i USA, där fler än 350 system installerats, då den är mer effektiv än konventionell rengöring samtidigt som drift- och underhållskostnaderna är lägre.

ECOMB har en mindre del i affären med Fortum, ordervärdet uppgår till ca 0,5 MSEK.

-          ”En första installation i Sverige med denna nya teknik som löser komplexa beläggningsproblem är inget annat än en milstolpe för ECOMB och samarbetet med RJM, menar försäljningschef David Eriksson.”

Karlskoga uppgraderar – ny beställning från en av våra första kunder

1998 skrev vi kontrakt med Karlskoga Energi & Miljö om en installation av ett Ecotube-system i den avfallseldade pannan – vår första avfallseldade panna med Ecotuber.

De ursprungliga Ecotuberna i Karlskoga var endast avsedda för tillförsel av förbränningsluft med principen ”stegad lufttillförsel”, men för att komma ner ytterligare ett steg i NOx-utsläpp kompletterades anläggningen 2012 med ett SNCR-system (Selective Non Catalytic Reduction) där ammoniak injiceras i pannan via modifierade Ecotuber. NOx-utsläppen har nu reducerats med nära 70% från ursprungliga nivåer. Tillverkningen av komponenterna i uppgraderingsprojektet har startat, planerad leverans under Q2 2024. Ordervärdet uppgår till ca 0,6 MSEK.

-          En order från Karlskoga betyder lite extra för mig, Ecotuberna i avfallspannan var min allra första erfarenhet som nyutexaminerad ingenjör, berättar projektledare Magnus Lagerström.

Syresättning av Slätbaken

Projektet i Slätbaken som tidigare kommunicerats börjar ta form, men finansieringen är inte helt klar ännu även om intresset är stort bland deltagarna i projektet.

Fjärden lider av långvarig syrebrist med döda bottnar, vilket utarmar marint liv. Syresättning med DOIS (Direct Oxygen Injection System) är en uppenbar teknik som skulle fungera väl här. Pilotprojektet med IVL (Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning) som huvudman beräknas komma igång under 2024 och pågå i ytterligare tre år, ett samfinansierat forskningsprojekt tillsammans med projektpartnern OX2 (energiparksutvecklare med mål att generera vätgas från elektrolysörer (och därmed även syrgas) i vindkraftparker till havs).

Sedimentprover visar att giftigt svavelväte förekommer i dessa bottnar, inga djur påträffades t.ex. vid undersökningar av bottenfaunan 2021. Sedimentprover visade också att syrebrist troligen funnits i fjärden sen 1930-talet.

ECOMB kommer att använda sina kunskaper och erfarenheter från testerna med DOIS-tekniken i Dynestadsjön för att designa syresättningssystemet i Slätbaken.

Ett stort antal viktiga parametrar kommer att mätas, som syrekoncentrationer, totalt gastryck, fosforhalter, metanavgång mm

ECOMB AB äger idag 95% av aktierna i dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB, övriga 5% ägs av 88 st privata investerare.

Händelser efter periodens utgång

Inga väsentliga händelser har skett efter rapportperiodens utgång, utöver vad som ovan angivits.

Framtidsutsikter

Framtidsutsikterna, både på lite kortare sikt men framförallt på längre sikt, ser mycket positiva ut. Marknaden och efterfrågan av våra produkter kommer att öka när den gröna omställningen kommer igång på allvar. Lönsamheten i att minska rökgasflöden och komma ner i utsläppsnivåer av miljöstörande ämnen inför en implementering av CCUS-teknik är uppenbar, därför har vi stora förhoppningar om att Ecotube Zero-konceptet bli ett lyft för bolaget, även om den initiala fasen varit trög. Mycket tyder på att vi kan kombinera syresättning med PFAS-rening, vilket skulle innebära ett stort mervärde med dotterbolaget Ocean Recycles teknik. Den första installationen av Impulse Cleaning till en viktig kund i Sverige kommer ge ringar på vattnet.

Redovisningsprinciper

ECOMB AB tillämpar årsredovisningslagen samt bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättande av finansiella rapporter.

Granskning

Denna rapport har ej blivit granskad av bolagets revisor.

Kommande rapporter

Halvårsrapporten lämnas den 30 augusti 2024.

Styrelsen och verkställande direktörens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören intygar att delårsrapporten ger en rättvisande bild av bolagets verksamhet, finansiella ställning och resultat samt att de risker och osäkerhets faktorer som bolaget står inför är belysta till bästa förmåga.

Södertälje den 31 maj 2024

ECOMB AB (publ)

Styrelsen och VD

Göran Ernstson, Ordförande