Bokslutskommuniké för 2001 - Econova ökar både resultat och omsättning med 65 procent

Bokslutskommuniké för 2001 Econova ökar både resultat och omsättning med 65 procent Miljöföretaget Econova Biotech har gjort ett bra resultat föregående år. Econova med affärsområdena Garden och Energi redovisar för 2001 ett resultat före skatt på 35 MSEK (21 MSEK) och en omsättning på 180 MSEK (109 MSEK). Econova Energi 2001 fick Affärsområde Energi sitt kommersiella genombrott. Under året sålde affärsområdet varor och tjänster för 42 MSEK (17 MSEK). Under året har en många nya samarbetsavtal undertecknats, bland annat med Stockholm Vatten för hantering av restprodukter från deras anläggningar. Econova Garden Affärsområde Garden fördubblade nästan sin marknadsandel på säckade jordprodukter och har nu ca 25 % av den svenska marknaden. Ökningen har skett både genom förvärv av bolag och ökad försäljning. Omsättningen för affärsområdet ökade till 138 MSEK (89 MSEK). För ytterligare information: Robert Taflin, VD, Econova Biotech AB. Telefon 08-444 98 72, 070-669 43 60 Ytterligare information om företaget finns på vår hemsida www.econovabiotech.se Econovas affärsidé är att i ett slutet kretslopp kostnadseffektivt och med största hänsyn till miljön tillvarata och förädla naturråvaror till miljövänliga biobränsle- och trädgårdsprodukter. Företagets två affärsområden är produktion och försäljning av biobränsle och trädgårds produkter. De viktigaste kunderna för biobränsle är skogsindustrin, kommunala och privata energileverantörer samt för trädgårdsprodukter dagligvaruhandeln, byggvaruhus och trädgårdsfackhandeln. Econova är i ett expansivt skede då efterfrågan på företagens produkter och tjänster ökar snabbt. Börsintroduktion är planerad under 2002. Koncernen omsätter idag 180 mkr och har 80 anställda ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020214BIT00790/wkr0002.pdf