Ordinarie bolagsstämma i Econova Biotech AB

ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA I ECONOVA BIOTECH AB Ordinarie bolagsstämma i Econova Biotech AB hölls tisdagen den 14 maj 2002 i Industrihuset i Stockholm. Robert Taflin konstaterade i sitt VD-tal att Econova Biotech är ett industriellt miljöföretag i tiden. Econova fokuserar på hög tillväxt under god lönsamhet. Bolaget växte med 54 % under 2001 samtidigt som vinstmarginalen var 21 %. För att möta tillväxtmålen har Econova stärkt organisationen och genomfört strategiska företagsförvärv på den svenska marknaden. Econova har påbörjat att internationalisera sin verksamhet och målet är att genomföra en ny utlandsetablering varje år. En nyckelmarknad för framgång är Finland där Econova kommer att bilda ett nytt bolag under 2002. Finland har en stor pappers- och massaindustri som har en stark ställning på den internationella marknaden. Econova kommer inom kort att påbörja försöksverksamhet i Portugal på uppdrag av ett av Europas större skogsindustriföretag. Styrelse och utdelning Bolagsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Sivert Nordgren, Göran Andersson, Ulrika Francke, Erik Hagström, Kai Hammerich, Jörgen Holfelt och Robert Taflin. Vidare beslutade stämman att omvälja Hans Andersson och Lennart Andersson som suppleanter. Vid efterföljande konstituerande styrelsesammanträde omvaldes Sivert Nordgren som styrelsens ordförande. Bolagsstämman fastställde att Econova för räkenskapsåret 2001 inte skall lämna någon utdelning till aktieägarna, utan att vinsten avsätts till reservfond respektive överförs i ny räkning. Bemyndiganden mm Bolagsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om nyemission av aktier i samband med företagsförvärv samt eventuell ägarspridning av bolagets aktier. Bolagsstämman beslutade även om vissa föreslagna ändringar av bolagsordningen. Robert Taflin, VD För ytterligare information: Robert Taflin, VD, Econova Biotech AB. Telefon 08-444 98 72, 070-669 43 60 Delårsrapport avseende första kvartalet finns tillgänglig på Econova Biotechs hemsida, www.econovabiotech.se Econovas affärsidé är att i ett slutet kretslopp kostnadseffektivt och med största hänsyn till miljön tillvarata och förädla naturråvaror till miljövänliga biobränsle- och trädgårdsprodukter. Econovas två affärsområden är verksamma inom produktion och försäljning av biobränsle och trädgårdsprodukter. Econovas viktigaste kunder för biobränsle är skogsindustrin, kommunala och privata energileverantörer samt för trädgårdsprodukter dagligvaruhandeln, byggvaruhus och trädgårdsfackhandeln. Econova är i ett mycket expansivt skede då efterfrågan på företagets produkter och tjänster ökar snabbt. Econova planerar att börsintroduceras under 2002. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT00260/wkr0002.pdf