Strategiska förvärv stärker Econova

Strategiska förvärv stärker Econova Miljöföretaget Econova har förvärvat tre nya företag inom sina affärsområden Garden och Energi. De tre olika företagen arbetar idag med biobränslen, biologiskt växtskydd och trädgårdsprodukter. - Förvärven är ett led i Econovas tillväxtstrategi och stärker oss på den svenska marknaden, säger Robert Taflin, vd för Econova. Thormalm Täck & Barkmull, Långemåla, Kalmar Thormalm T & B är verksamt i södra Sverige och dess huvudsakliga verksamhet är handel med biobränslen och jordprodukter. Genom förvärvet stärker Econova sin verksamhet inom biobränslehandel och får ett bra komplement till sin jordtillverkning i södra Sverige. Förvärvet av Thormalms kommer också att bidra till utvecklingen av Econovas nuvarande verksamhet, främst i södra Sverige, genom att det finns en rad gemensamma kunder där synergier finns. Vidare kommer förvärvet att stärka sälj- och marknadsföringen av Econovas produkter i regionen. Svenska Predator av Hydro Agri Svenska Predator är marknadsledande på den svenska marknaden inom biologiskt växtskydd och rådgivning. Econova Gardens verksamhet inom yrkesodlarområdet kommer att överföras till Svenska Predator. På så sätt bildas en aktör med stort och brett produktsortiment och stort kunnande inom biologiskt växtskydd. VD för bolaget blir Johan Östlund, f.n. verksam inom Econova Garden. Trädgårdssäljarna Oxalis AB Trädgårdssäljarna Oxalis AB säljer trädgårdsprodukter, huvudsakligen jord- och gödselprodukter, till konsument genom trädgårdsfackhandeln, dagligvaruhandeln och byggvaruhandeln. Econova förvärvar 52 procent av företaget. För ytterligare information: Robert Taflin, VD, Econova Biotech AB. Telefon 08-444 98 72 eller 070- 669 43 60 Ytterligare information om företaget finns på vår hemsida www.econovabiotech.se Econovas affärsidé är att i ett slutet kretslopp kostnadseffektivt och med största hänsyn till miljön tillvarata och förädla naturråvaror till miljövänliga biobränsle- och trädgårdsprodukter. Econovas två affärsområden är produktion och försäljning av biobränsle och trädgårdsprodukter. Econovas viktigaste kunder för biobränsle är skogsindustrin, kommunala och privata energileverantörer samt för trädgårdsprodukter dagligvaruhandeln, byggvaruhus och trädgårdsfackhandeln. Econova är i ett mycket expansivt skede då efterfrågan på företagets produkter och tjänster ökar snabbt. Econova planerar att börsintroduceras under 2002. Koncernen omsätter idag 250 mkr och har ca 100 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT00260/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT00260/bit0002.pdf