3-D projektet går vidare

Projektet som finansieras av strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation för att utveckla biobaserade granulat för 3D printing har tagit nästa steg. Deltagarna i projektet är Ecorub tillsammans med Sveaskog, BLB Industries, NEFAB och Rise.

Projektet går ut på att i första hand skapa biobaserade och 3D-printade specialemballage. Materialet baseras på att ersätta delar av plasten med grot (dvs grenar och toppar) vilket förväntas ge material som både är billigare och har bättre egenskaper. Det rör sig om en ny typ av 3D printar som kan skriva ut stora produkter snabbt. Emballagen ska säkra transporten av känsligt gods och kunna skapa komplicerade former i ett stycke snabbt.

Projektet har identifierat flera materialblandningar som fungerar i printern. Inblandning av EcoRubs TPRR-material har testats och förväntat resultat har uppmätts nämligen förstärkt slagtålighet.

Nu ska riktiga produkter printas ut och materialblandningar ska optimeras för dessa produkter. I produkten som arbetas med just nu kommer ovansidan att beläggas med EcoRubs TPRR-gummi för att minimera friktion och skapa en vibrationsdämpning för godset.

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har ett hybridmaterial TPRR - ThermoPlastic  Recycled Rubber- som är  patenterad.  Bolaget  blandar termoplaster, gummipulver  och ibland organiska fibrer som trämjöl, rörflen, mm för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.