Bokslutskommuniké 2022

• Omsättningsrekord under 2022
• Stadigt ökande efterfrågan
• Stora investeringar i produktionsutrustning
• Löpande utveckling av nya material och produkter

SIFFROR I KORTFORM

Okt-Dec 2022 Okt-Dec 2021 2022 2021
Nettoomsättning för perioden 1 610 488 701 572 4 321 344 2 500 809
Resultat efter finansiella poster -4 348 464 -4 748 844 -11 035 114 -9 914 019
Antalet aktier 296 349 567 254 628 244 296 349 567 254 628 244
Resultat per aktie -0,01 kr -0,02 kr -0,04 kr -0,04 kr
Likvida medel vid periodens slut 1 229 426 9 851 730 1 229 426 9 851 730

VD-kommentar till perioden

Ecorub är ett av Europas ledande greentech företag inom kategorin återvunnen plast och gummi. Vi är ett bolag som är en del av den gröna omställningen i Norra Sverige och som siktar på att etablera oss som en ledande leverantör inom Europa. Genom att vårt bolag finns placerat i Lövånger, endast 4 mil från Skellefteå, kan vi fullt ut ta del av den gröna omställningen i regionen. Northvolts etablering innebär att vi kan dra nytta av den omfattande logistikkedja som byggs upp. Våra produkter når världsmarknaden på ett effektivt och miljövänligt sätt via fartyg och Europas största hamnar.

EcoTPEsuper® – ett globalt material med stor potential
Vi har en bred produktportfölj som täcker alltifrån avancerade spjutspetsmaterial till enklare basmaterial, som möjliggör upp till 100% cirkularitet. Vi har lanserat EcoTPEsuper® som är ett unikt cirkulärt alternativ till nytillverkade termoplastiska elastomerer (TPE). Den globala marknaden för TPE-material förväntas utgöra över 280 miljarder kronor år 2031. Här är målsättningen att vi skall vara en av de ledande aktörerna. Målsättningen är att bolagets leveranser ska starta under slutet av Q1/början av Q2.

Tillsammans med våra kunder tar vi fram skräddarsydda material som möter deras behov och krav. Marknadens respons på våra återvunna, avancerade material samt vårt koncept för kundcirkularitet® är mycket god. Vi bygger upp och anpassar våra affärsområden till en helhetslösning för den enorma marknaden inom återvunnen plast och gummi. Vi märker att det internationellt finns stort intresse för vårt återvunna EcoTPEsuper®-material.

Från tvåskift till produktion dygnet runt
Det är glädjande att se att produktionen av gjutna produkter nu går upp i två-skift för att möta efterfrågan från våra kunder. Vi har beslutat att automatisera denna process för att kunna öka vår produktionskapacitet ytterligare. När det arbetet är klart kommer vi att kunna producera dygnet runt, vilket vi ser som nödvändigt för att kunna möta den allt större efterfrågan. Beräknad driftsättning är under Q2 2023.

Det är också med stor glädje som vi kan stänga 2022 där vi lyckades slå omsättningsrekord. Vi har antagit nya strategier och lanserat ett antal nya produkter till marknaden. Genom vårt långsiktiga och strategiska arbete de senaste två åren har bolaget ställt om och hittat rätt paketering av våra produkter. Vi har också säkrat likviditeten för helåret och ser nu ett trendbrott inom flera av våra affärsområden och spår att 2023 blir året då vi får flera större affärer.

+46 913-247 81
+46 70-399 71 07

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114