Ecorub kvartalsrapport Q1 2023

• Omsättningsrekord under Q1 2023, passerar hela 2021 års omsättning
  • Tecknar avtal med Svensk Däckåtervinning värt över 1 miljon kronor
  • Lanserar nya produkter under varumärket Profarma, Profarma Stable Lining (PSL)
  • Tecknar ramavtal med WGS Wellness Group A/S i Danmark avseende Profarma Stable Lining, värt 3 miljoner kronor över två år
  • Exporten ökar inom flera affärsområden så som TPRR, Arbergo, Profarma och EcoAdd 3D. Ökad export med 8% under Q1.

Siffror i kortform

Jan-Mars 2023 Jan-Mars 2022
Nettoomsättning för perioden 2 533 464 1 045 474
Resultat efter finansiella poster -2 659 775 -1 812 335
Antalet aktier 296 349 567 254 628 244
Resultat per aktie -0,01 kr -0,01 kr
Likvida medel vid periodens slut 621 455 2 949 922

VD-kommentar till perioden

Ecorub är ett greentechföretag som är i framkant i Europa när det gäller utvecklingen av produkter med återvunnen plast och gummi. Vi är ett bolag som är en del av den gröna omställningen i norra Sverige och vi siktar på att successivt etablera oss som en ledande leverantör inom Europa. Genom att vårt bolag finns placerat i Lövånger, endast 4 mil från Skellefteå, kan vi fullt ut ta del av den gröna omställningen i regionen. Northvolts etablering innebär att vi dra nytta av den omfattande logistikkedja som byggs upp. Våra produkter når världsmarknaden på ett effektivt och miljövänligt sätt via fartyg till Europas största hamnar.

Vi är stolta på EcoRub när vi kan redovisa en kvartalsrapport där vi redan under Q1 2023 passerar hela 2021 års omsättning och når 142 % bättre Q1 än 2022. Det visar att det krävande utvecklingsarbete som utförts under de senaste två åren börjar ge resultat och vi kan öka farten för att nå våra högt uppsatta mål.

Exporten börjar komma igång på riktigt och det som känns glädjande är att vi har ökat inom flera av våra affärsområden så som TPRR, Arbego, Profarma och EcoAdd 3D. Det visar att det finns potential för våra produkter på en global marknad.

Vårt avtal med Svensk Däckåtervinning är en bidragande orsak till det starka kvartalet. Men vi ser även att detta kommer att kunna ge mera under året. Detta avtal bidrar redan till ett stabilt kassaflöde och är inte konjunkturberoende.

Vi har inlett en lansering av ett komplett produktsortiment för hästmarknaden i Norden. Där är vår viktigaste produkt hästmattor av återvunnet gummi till såväl hästboxen och stallgången som på utsatta ytor ute i hagen.Att vi redan tre veckor efter det att vi lanserat vårt PSL Profarma Stable Lining koncept kan teckna ett ramavtal i ett grannland indikerar att det finns potential i produkterna. Vårt ramavtal med WGS Wellnes Group A/S är ett viktigt steg i vår målsättning att successivt öka vår närvaro på den nordiska marknaden.
Vi kommer under Q2 att driftsätta vår automatisering kring gjutna produkter för att kunna möta den ökande efterfrågan under hösten. Detta gör att vi kommer att bli bland de effektivaste fabriker i Europa på gjutna produkter. Detta är en långsiktig strategi för EcoRub att kunna konkurrera på en global marknad.

+46 913-247 81
+46 70-399 71 07

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114