Ecorub kvartalsrapport Q2 2023

Antal aktier under registrering
Resultat per aktie -0,01 -0,02 -0,01 -0,01
Likvida medel vid periodens slut 2 744 830 9 115 459 2 744 830 9 115 459

Jag är stolt över att dela med mig av våra senaste framsteg på resan mot att bli en av Europas ledande greentech-företag inom återvunnen plast och gummi. EcoRub är ett bolag som är en del av den gröna omställningen i norra Sverige och vi strävar efter att etablera oss som en marknadsledande leverantör i hela Europa. Vår placering i Lövånger, bara 4 mil från Skellefteå, ger oss en unik position att dra nytta av den gröna omställningen i regionen. Med Northvolts etablering har vi tillgång till en omfattande logistikkedja som ständigt utvecklas. Våra produkter når effektivt och miljövänligt ut på världsmarknaden genom fartyg till några av Europas största hamnar.

Det gläder mig att meddela att EcoRub fortsätter att leverera stark tillväxt i enlighet med vår planerade expansion av våra affärsområden. Under Q2 2023 överträffade vi redan 2022 års omsättning, och jag ser fram emot att fortsätta att öka våra tillväxtmöjligheter under resten av 2023. Vi siktar nu på en omsättning på över 11 miljoner.

Långsiktiga partnerskap är av strategisk betydelse för vår framtid och för att säkerställa en stabil tillgång av material. Vårt avtal med Svensk Däckåtervinning (SDAB) är ett bevis på detta, med ett värde på 55 miljoner över en 10-årsperiod. Denna överenskommelse ger oss stabila kassaflöden som inte påverkas av konjunktursvängningar och jag är övertygad om att vårt samarbete kommer vara ännu mer betydelsefullt på lång sikt.

Vi har även etablerat ett avtal med Granngården värt 2 miljoner, som omfattar lantbruksprodukter för hästar från vårt nystartade varumärke Profarma Stable Lining. Varumärket har redan visat framgångar sedan sin lansering i slutet av Q1 och har resulterat i ytterligare avtal i Danmark med distributören WGS Wellness Group. EcoRubs nya varumärken bidrar till vår expansion och våra innovativa fördelar inkluderar direktleverans till slutkunden från vår fabrik, vilket inte bara gynnar våra partners som Granngården utan även miljön genom färre transporter.

Vår automatisering av tillverkningsprocessen är en strategisk nyckel för vår framgång. Genom att optimera befintlig utrustning har vi möjligheten att teckna större avtal och expandera både våra nuvarande varumärken och introducera nya produkter. Vår produktion kommer att vara bland de mest effektiva i Europa för liknande produkter, vilket ger oss en långsiktig konkurrensfördel på den globala marknaden.

Marknadspotentialen är betydande för EcoRubs affärsområde inom material för formsprutning och 3D-printing. Vi har identifierat en växande efterfrågan inom mjuka TPE plaster där återvunna alternativ ännu är sällsynta. Vårt fokus på de största TPE-materialen på marknaden uppfyller inte bara våra kunders behov utan bidrar även till deras hållbarhetsmål.

Sammanfattningsvis är jag stolt över våra framsteg och ser optimistiskt på framtiden.

EcoRubs tillväxtresa har tagit ett tydligt avstamp hittills under året och våra tecknade avtal har rivstartat nya viktiga affärsområden som är värdefulla för kontinuerlig stark tillväxt framöver.

+46 913-247 80

+46 913-247 81

+46 70-399 71 07

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114