Ecorub kvartalsrapport Q3 2023

• Betydande reducering av förlusterna jämfört med de två föregående kvartalen, med en minskning på 54% jämfört med kvartal 2 och 41% jämfört med kvartal 1, trots ökade avskrivningar

• Tredubblad nettoomsättning under perioden Q1-Q3 2023 jämfört med samma period 2022

• Offentliggör och genomför en framgångsrik företrädesemission

• Tecknar LOI med Safic-Alcan som distributör för försäljning av återvunna TPE-material inom de nordiska länderna

• Svensk Däckåtervinning bygger ny fabrik i Ånäset. Anläggningen ska drivas av EcoRub gällande verksamheten för däckklippning med ett kontraktsvärde på 55 miljoner över 10 års tid.

• Påbörjat materialsamarbete med Krauss-Maffei som är världsledande inom tillverkning av storskaliga industriella 3D-printers, där vi blir deras enda leverantör av återvunna 3D-printmaterial

Siffror i kortform

Jan-Sept 2023 Jan-Sept 2022 Jul-Sept 2023 Juli-Sept 2022
Nettoomsättning för perioden 8 442 940  2 710 857  2 888 528 947 371
Resultat efter finansiella poster -6 931 199 -6 689 085  -1 580 181  -1 317 327
Antalet aktier 296 349 567 296 349 567  296 349 567  296 349 567
Resultat per aktie -0,02 -0,02 kr -0,005 kr -0,004 kr
Likvida medel vid periodens slut 312 925 5 343 609  312 925  5 343 609

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Företrädesemissionen som offentliggjordes den 13:e september och avslutades den 11:e oktober, tecknades till 100%. Totalt tecknades 27 820 062 units med stöd av uniträtter, motsvarande cirka 6,1 MSEK och 21 571 532 units, motsvarande cirka 4,7 MSEK, tecknades utan stöd av uniträtter, varav betalning för units motsvarande cirka 2,9 MSEK erläggs genom kvittning av fordran till bolagets störste aktieägare Svante Larsson. Sammantaget innebär det att bolaget tillförs cirka 7,9 MSEK i likvida medel före emissionskostnader, vilka uppgår till 0,6 MSEK.
  • Anders Färnlöf tar över som tillförordnad verkställande direktör och lämnar därmed rollen som styrelsens ordförande, men kvarstår som styrelseledamot.
  • Den nuvarande styrelseledamoten Pär Dunder tar över rollen som styrelsens ordförande.

VD-kommentar till perioden

Det är med stor glädje och inspiration som jag den 15:e november, tillträdde som tillförordnad VD för EcoRub. Redan efter min hittills korta tid som VD, är jag stärkt i min tro på att EcoRub har de förutsättningar som behövs, för att växa till en stor tillverkare av återvunna kvalitetsmaterial och produkter.

Arbetet med att etablera våra återvunna mjuka TPE-plaster på marknaden utvecklas på ett mycket spännande sätt. Kunder, utvecklingspartners och materialdistributörer bekräftar, att vi idag är det enda företaget som kan producera, kvalitetssäkra och leverera återvunna TPE-material, som klarar att möta samma krav som nya material. Det är därför som globala materialdistributörer såsom Safic-Alcan, vill samarbeta med EcoRub och sälja våra material.

Även etableringen av våra återvunna 3D-printmaterial på marknaden har en bra utveckling. Här är vår strategi att tillsammans med industriella samarbetspartners växa i takt med den europeiska marknaden. Under perioden har vi bland annat inlett ett nytt samarbete med den globala 3D-print tillverkaren, Krauss-Maffei. Där kommer våra material vara de enda återvunna materialen som de rekommenderar till sina kunder.

Det är tveklöst så att med den interna expertis som finns, kombinerat med den partnerstruktur vi bygger upp, kan vi konkurrera på absolut högsta nivå både i Sverige och internationellt. Samtidigt som vi nu skapat grundförutsättningar med en bred materialportfölj, är det nödvändigt att fortsätta det omfattande arbetet med att industrialisera bolaget, utöka partnerstrukturen och kommersialisera våra material.

Vi kommer att arbeta systematiskt med att bygga ett starkt kvalitetserbjudande med leveransförmåga, med målet att etablera oss som marknadens förstahandsval för återvunna kvalitetsmaterial. EcoRub har ett team av mycket kompetenta medarbetare inom viktiga områden för att möjliggöra nästa steg i bolagets kommersiella utveckling. Personligen ser fram emot att få fortsätta utvecklingen av EcoRub och leda arbetet med bolagets fortsatta kommersialisering.

Anders Färnlöf, tillförordnad verkställande direktör

anders.farnlof@ecorub.se

076-1477458

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114