• EcoRub/

EcoRub lanserar EcoTPEsuper [TM] - Världsunik återvunnen termoplastisk elastomer (TPE)

Med EcoTPEsuperTM uppnår man redan idag Sveriges klimatmål 2030 utan att göra avkall på teknisk prestanda.

EcoRub lanserar EcoTPEsuperTM som är ett unikt cirkulärt alternativ till nytillverkade termoplastiska elastomerer (TPE). Den globala marknaden för TPE material förväntas utgöra över 200 miljarder kronor år 2027.1

EcoTPEsuperTM kan med en återvunnen andel på 30-50% redan nu leva upp till målet med minst 30% återvunnet material år 2030 för nya produkter samt framtidens mål om 50% återvunnen andel.

Termoplastiska elastomerer (TPE) så som EcoTPEsuperTM är gummiliknande material och kan precis som plaster enkelt återvinnas genom omformning till nya produkter. Idag finns sådana material överallt i vardagen i allt från gummilister i bilar till mjuka handtag på verktyg.

EcoTPEsuperTM är ett världsunikt cirkulärt material som genom up-cycling både är återvinningsbart och bidrar till återvinning av gummi. Med en återvunnen andel på 30-50% stärker EcoTPEsuperTM Sveriges klimatkliv för användning av återvunna cirkulära material.

1https://www.ceresana.com/en/market-studies/plastics/thermoplastic-elastomers/

Isac Andersson

+46 913-247 80

+46 913-247 81

+46 70-399 71 07

isac.andersson@ecorub.se

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114