Ecorub skriver avtal om kundcirkularitet med Roxtec

Ecorub kommer återvinna gummibaserat materialavfall från Roxtec för att skapa nya TPRR® material. Detta är ett viktigt steg för Roxtec mot deras vision av maximalt materialutnyttjande och cirkulär ekonomi.

-Vi på Ecorub är mycket stolta över detta avtal där vi ser hur vi tillsammans med våra kunder och leverantörer kan skapa nya affärsmodeller där båda blir vinnare samt att vi på riktigt gör något för miljön. Historiskt har detta avfall hamnat på deponi för att nu i stället blir nya produkter av tillverkare inom formsprutnings- eller extruderingsindustrin i Norden, säger Isac Andersson, CEO Ecorub.

- Roxtec är tacksamma för att ha inlett ett samarbete med Ecorub där vårt gummiavfall nu omsätts i en cirkulär ekonomi och vi ser fram emot att tillsammans med Ecorub utforska olika användningsområden, säger Ulf Andersson, Inköpschef Roxtec.

Om Roxtec och Multidiameter™

Svenska Roxteckoncernen är världsledande leverantör av modulbaserade kabel- och rörgenomföringar för certifierat skydd mot ett flertal risker. Företagets uppfinning för anpassning till kablar och rör i olika storlekar, Multidiameter™, är baserad på tätningsmoduler med avskalbara gummilager och medger en perfekt tätning oavsett kabelns eller rörets yttre dimension. Tekniken förenklar konstruktion och installation samt minskar behovet av lager, material och logistik. Den ger även reservkapacitet för uppgraderingar. Roxtec erbjuder service och support till kunder på över 80 marknader. För mer information vänligen besök www.roxtec.com.

+46 913-247 80

+46 913-247 81

+46 70-399 71 07

EcoRub är ett greentech-bolag som producerar återvunna pellets designade för formsprutning, strängsprutning, 3D-printing och kalandrering. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.