• EcoRub/

EcoRubs nya elektriska däckklipp är i full drift på den tillfälliga däckåtervinningsanläggningen i Hökmark

Bygget av nya däckåtervinningsanläggningen i Ånäset i full gång

Under tiden pågår bygget av den nya anläggningen för däckåtervinning i Ånäset. Arbetet startade under hösten 2023 och har fortsatt under vintern. Anläggningen kommer drivas av EcoRub och upptar en yta på cirka 1,2 ha. Den kommer innehålla alla faciliteter för att driva en återvinningsanläggning av däckgummi. Den är en viktig del i det långsiktiga samarbetet mellan EcoRub och Svensk Däckåtervinning.

EcoRubs nya anläggning för däckklipp kommer flyttas från Hökmark och installeras i Ånäset under sommaren 2024. Övrig verksamhet, såsom produktion av återvunna material och produkter, kommer att vara kvar i Hökmark vilket innebär att EcoRub kommer att ha två produktionsanläggningar i drift. Anläggningen i Ånäset beräknas vara fullt driftsatt i augusti 2024.

– Vi vill passa på att lyfta fram det goda samarbetet med kommunen och byggentreprenörer, som har hjälpt oss att komma snabbt framåt med driftsättningen av anläggningen, säger EcoRubs VD Anders Färnlöf.

– Det är fantastiskt kul att vi redan kommit så långt med bygget av vår däckåtervinnings anläggning i Ånäset. Just den här anläggningen är vår enda anläggning norr om Gävle. Här återvinner vi alla däck i Västerbotten och Norrbotten. Den är också en viktig del i vår nationella satsning gentemot ökat förtroende för materialet i samhället och ökat materialvärde, säger SDABs VD Fredrik Ardefors.

Info om Svensk Däckåtervinning

Svensk Däckåtervinning AB (SDAB) är sedan 1994 ett icke vinstutdelande kretsloppsföretag som, utifrån det lagstadgade producentansvaret för däck, organiserar insamling och återvinning av de ca 90,000 ton däck som årligen tjänat ut i Sverige. Den 1 januari 2023 implementerade Svensk Däckåtervinning en unik och världsledande däckåtervinningsmodell i syfte att skapa utrymme för nya användningsområden för materialåtervinning och ett ökat värde av den återvunna däckråvaran.

Anders Färnlöf, tillförordnad verkställande direktör

anders.farnlof@ecorub.se

Info om EcoRub
Är ett Greentech-bolag som producerar återvunnet kvalitetsmaterial av gummi och plast för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning vilket möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub producerar också egna industrimattor såväl som gummiprodukter för gym och stall. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger utanför Skellefteå.