Ekonomiska konsekvenser av 2020

EcoRubs strategiska plan och målsättning är att fördubbla omsättningen under 2021 och uppnå ett positivt resultat med bibehållen utvecklingstakt.

EcoRub är ett green-tech bolag i den cirkulära värdekedjan med en unik förmåga att använda återvunnen plast och gummi till nya insatsmaterial. Vi skapar en helt ny materialkategori under namnet TPRR (Thermoplastic recycled rubber). Materialkaraktärerna spänner mellan styvt och slagtåligt till segt och elastiskt. Med TPRR kan EcoRubs kunder ersätta fossilbaserade material med återvunnen TPRR i sina konventionella produktionsmetoder och på så sätt kraftigt minska klimatpåverkan.

Bolaget har under en längre tid haft höga utvecklingskostnader, vilket är naturligt i utvecklingen av en innovation. Under den rådande pandemin har introduktionen av bolagets produkter på marknaden försenats vilket har lätt till att de förväntade försäljningsframgångar inte har materialiserats under 2020. Bolaget ser dock med tillförsikt fram emot bättre förutsättningar för försäljningsarbetet under 2021.

Mot bakgrund av förseningen av de förväntade försäljningsintäkterna har bolagets resultat fortsatt varit negativt, vilket har kunnat utläsas i bolagets resultatrapportering. Vidare har bolaget under december 2020 fått ett betalningskrav från EU-kommissionen avseende tidigare aviserade framförda återkrav av del av erhållet EU-bidrag. Betalningskravet uppgår till EUR 84 842.

Styrelsen överväger mot bakgrund av ovanstående lämpliga åtgärder till förstärkande av bolagets balansräkning, varvid kontakter bl. a har initierats med bolagets största ägare, Svante Larsson, som under längre tid bidragit till att finansiera bolagets forskning och utveckling. Styrelsen kommer att kommunicera ytterligare information så snart som detta arbete är färdigställt.

För mer information vänligen kontakta:

Susanne Stenmark, CEO

susanne.stenmark@ecorub.se

Denna information är sådan som EcoRub är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-12-23 16:56 CET.

EcoRub AB (publ) är ett green-tech företag med en unik teknik i att skapa nya insatsmaterial till form- och stängsprutning. Våra material går under namnet TPRR®. (thermoplastic recycled rubber) och består uteslutande av återvunnen plast och återvunnet gummi. Genom olika kombinationer får vi fram TPRR® med unika egenskaper från segt, slagtåligt till elastiskt.

Besök oss i vår spännande vardag på Linkedin eller ta del av en närmare presentation på vår website