Kommuniké från årsstämma i EcoRub AB

EcoRub AB, org.nr 556438-0284 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 3 juni 2022 kl. 13.00 i Bolagets lokaler, Hökmark 114 i Lövånger. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående.

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för Bolaget för 2021. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2021 och att årets resultat balanseras i ny räkning.

Arvoden

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsen ska utgå med sammanlagt 620 000 kr, att fördelas med 260 000 kr till ordföranden och 90 000 kr vardera till styrelsens övriga ledamöter.

Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, att valberedningens ordförande ska erhålla 45 000 kronor och till ledamot som representerar övriga mindre aktieägare ska erhålla 30 000 kronor.

Det beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning för granskning av räkenskaper och förvaltning.

Styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter ska vara fem ordinarie styrelseledamöter samt att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, att genom omval utse Anders Färnlöf, Per Dunder, Kajsa Hedberg, Petra Kreij och Sven-Erik Svensson till styrelseledamöter, samtliga för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja Anders Färnlöf som styrelsens ordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Det beslutades, i enlighet med för valberedningens förslag, att genom omval utse revisionsbolaget KPMG AB som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Noterades att KPMG AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Gunnar Karlsson kommer att utses till huvudansvarig revisor.

Tillsättande av valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att Suzanne Sandler, Anna Henricsson och Anders Färnlöf väljs till ledamöter av valberedningen.

Bemyndigande om nyemission

Styrelsen bemyndigades att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler får ske med eller utan företrädesrätt för bolagets aktieägare och får ske kontant och med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 juni 2022 kl. 14:46 CEST.

Isac Andersson

+46 913-247 80

+46 913-247 81

+46 70-399 71 07

isac.andersson@ecorub.se

EcoRub är ett greentech-bolag som producerar återvunna pellets designade för formsprutning, strängsprutning, 3D-printing och kalandrering. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.