Leverans av stor formspruta

Idag fick vi 32 ton utrustning levererade.

En begagnad formspruta som kan tillverka produkter som väger upp till 2,5 kg  levererades idag. Den kom i två delar.

Det lär ta en månad innan den är ihopmonterat och är i funktion. Den är nästan 12 meter lång när den är monterad och har en låskraft på 650 ton. Det är en av få så stora maskiner i Västerbotten. Första produkten som ska tillverkas i den är trädgårdsplattor och till hösten ska stora utomhuskrukor tillverkas med den.

Detta ingår i vår plan att tillverka egna produkter i olika typer av material för att visa marknaden exempel på vad som är möjligt att tillverka.

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har ett hybridmaterial TPRR - ThermoPlastic  Recycled Rubber- som är  patenterad.  Bolaget  blandar termoplaster, gummipulver  och ibland organiska fibrer som trämjöl, rörflen, mm för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.