• EcoRub/

Rättelse: EcoRubs styrelse har beslutat att genomföra kvittningsemission om sammanlagt högst cirka 3,08 MSEK

I pressmeddelandet publicerat 2020-12-23 kl 17:09:06 föll väsentlig information bort. EcoRub väljer därmed att publicera pressmeddelandet igen tillsammans med den tidigare saknade informationen. Den information som saknades i det föregående pressmeddelandet är fetmarkerat nedan.

Styrelsen i EcoRub AB ("EcoRub" eller "Bolaget") har beslutat, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande, att genomföra en riktad kvittningsemission till en av Bolagets fordringshavare om högst 27 247 342 aktier av serie B, vilket medför att Bolagets skuld minskar med högst 3 078 950 SEK ("Kvittningsemissionen"). Teckningskursen i emissionen uppgår till 0,113 SEK per aktie av serie B och motsvarar en premie om cirka 3 procent jämfört med stängningskursen för Bolagets aktie på Spotlight Stock Market den 22 december 2020.

Styrelsen har beslutat, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande, att genomföra Kvittningsemissionen till en av Bolagets aktieägare och fordringshavare – Svante Larsson - genom vilken Bolaget kvittar sammanlagt högst 3 078 950 SEK i skuld mot högst 27 247 342 nya aktier av serie B.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att EcoRub önskar minska sin skuldsättning genom att kvitta skuld mot nya aktier av serie B. Teckningskursen har fastställts efter förhandling med investeraren och på de villkor styrelsen bedömer att Kvittningsemissionen kan genomföras anpassat efter rådande marknadsläge. Bolagets styrelse bedömer att teckningskursen är marknadsmässig.

Genom Kvittningsemissionen kommer antalet aktier och röster i Bolaget att öka med högst 27 247 342, till högst 187 525 827. Aktiekapitalet kommer att öka med högst 681 155,700143 SEK, till högst 4 687 954,002454 SEK. Kvittningsemissionen innebär en utspädningseffekt om högst cirka 14,5 procent, baserat på antalet aktier och röster i Bolaget efter Kvittningsemissionen. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 50 000 SEK.

Styrelsens beslut om Kvittningsemissionen kommer att behandlas för godkännande på en extra bolagsstämma i EcoRub. Styrelsen kommer att kalla till en sådan extra bolagsstämma i ett separat pressmeddelande.

För mer information vänligen kontakta

Anders Färnlöf, styrelseordförande

EcoRub AB (publ) är ett green-tech företag med en unik teknik i att skapa nya insatsmaterial till form- och stängsprutning. Våra material går under namnet TPRR®. (thermoplastic recycled rubber) och består uteslutande av återvunnen plast och återvunnet gummi. Genom olika kombinationer får vi fram TPRR® med unika egenskaper från segt, slagtåligt till elastiskt.

Besök oss i vår spännande vardag på Linkedin eller ta del av en närmare presentation på vår website