• EcoRub/

Samarbete mellan världsledande tillverkaren KraussMaffei och EcoRub om 3D material

EcoRub utvecklar tillsammans med KraussMaffei ett hållbart och kostnadseffektivt material för KraussMaffeis storskaliga system för additiv tillverkning powerPrint

Vi vill tillkännage vårt nya samarbete med KraussMaffei, världens ledande tillverkare av maskiner och system för produktion och bearbetning av plast och gummi. Varumärket står för världsledande teknologier med mer än 185 års erfarenhet. Deras utbud täcker alla områden inom formsprutningsutrustning, extruderingsteknologi och utrustning för reaktiv bearbetning, så väl som additiva tillverkningslösningar. KraussMaffei består av 4700 medarbete världen över, ett globalt nätverk som omfattar 30 dotterbolag och 570 handels- och servicepartners med en årlig omsättning överstigande 10 miljarder kronor.

Genom vårt samarbete utvecklar vi material för KraussMaffeis granulat-baserade storskaliga system powerPrint som leder till enkel bearbetning, hög produktkvalitet, låg styckkostnad och ett brett spektrum av applikationer. Ett annat mål är att skapa material med en högre andel av återvunnet gummi för ökad hållbarhetsfaktor. EcoRub och KraussMaffei använder deras gemensamma marknadskunskaper för att utveckla en ideal produkt för sina kunder.

Materialet som utvecklas för powerPrint utökar materialportföljen från EcoRub som KraussMaffei redan använder för applikationsutveckling. ”För EcoRub är det väldigt viktigt att vi tecknar avtal med stora aktörer på världsmarknaden, vilket innebär att vi får ut våra material snabbare och effektivare med en stabil och långsiktig partner”, säger Isac Andersson, CEO på EcoRub.

+46 913-247 81
+46 70-399 71 07

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114