Samarbetsavtal med Roxtec International AB

Ett samarbetsavtal med Roxtec International AB har slutits som gäller återanvändning av slipdamm. Det används till vår andra registrerade handelsvara på REACH/KEMI.

Ecorub har slutit ett samarbetsavtal med Roxtec International AB som gäller återanvändning av EPDM slipdamm. Första leveransen av detta slipdamm skedde förra veckan. Ecorub AB använder det i ett elastiskt material som är lämligt för inomhusbruk. Materialet har registrerats på REACH /KEMI med nr 643660-4. Detta är vårt andra material som registrerats på REACH och på så sätt omvandlat ett avfall till en handelsvara. I detta fall är den andra huvudingrediensen återvunnen emballageplast.

Materialet används för att tex tillverka skyddshuvar till Exxentric AB.  EPDM är ett gummimaterial med mycket låg gummilukt. Det är elastiskt och mycket lämpligt för elastiska produkter som ska användas innomhus.

Mer information kan fås av:

Ulf Andersson  Global Sourcing Manager  Roxtec International AB   ulf.andersson@roxtec.com  +46-733-313-243

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har ett hybridmaterial TPRR - ThermoPlastic  Recycled Rubber- som är  patenterad.  Bolaget  blandar termoplaster, gummipulver  och ibland organiska fibrer som trämjöl, rörflen, mm för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.