• EcoRub/

Svensk Däckåtervinning AB (SDAB) och EcoRub AB tecknar ett samarbetsavtal till ett värde överstigande 55 miljoner fördelat på 10 år

EcoRub och Svensk Däckåtervinning förlänger och utökar sitt samarbete genom ett långsiktigt bearbetningsavtal gällande uttjänta däck i Norrland. Vår gemensamma satsning stärker EcoRubs position inom återvunna materialflöden, vilket är nyckeln till långsiktig framgång. Avtalet är också en väsentlig förstärkning av stabila kassaflöden och ökade intäkter.

Detta ligger helt i linje med vår strategi att vara en del i flödet av återvunna material.  - EcoRub är ju en producent av återvunna material och av produkter som baseras på den nya cirkulära ekonomin, säger EcoRubs VD Isac Andersson.

EcoRubs innovationsarbete är just den innovation som Svensk Däckåtervinning vill uppmuntra och understödja. Här tas däckmaterialets inbyggda egenskaper till vara på och kommer på ett kreativt sätt till användning i nya produkter som bjuder in samhället att bli en del av. Det som EcoRub skapar visar på att den återvunna däckråvaran är mer av ett vardagligt material än vad som möjligen är känt. Möjligheterna känns oändliga och det ska därför bli intressant, spännande och lärorikt att få följa med på denna innovationsresa, säger Fredrik Ardefors, vd Svensk Däckåtervinning

Info om SDAB

”Svensk Däckåtervinning AB (SDAB) är sedan 1994 ett icke vinstdrivande kretsloppsföretag som utifrån det lagstadgade producentansvaret för däck organiserar insamling och återvinning av de ca 90,000 ton däck som årligen tjänat ut i Sverige. För att lyckas med hållbar hantering av våra däck har Svensk Däckåtervinning, med start 2023, tillsammans med dynamiska samarbetspartners etablerat en unik och världsledande återvinningsorganisation i syfte att öka materialåtervinningen, skapa utrymme för nya användningsområden och höja värdet av den återvunna däckråvaran. I det arbetet vill Svensk Däckåtervinning bidra med kunskap och nyfikenhet om återvunnet däckgummi och utveckla en återvinningsorganisation som inspirerar till skapande och kreativitet”.

Denna information är sådan som EcoRub är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-31 15:03 CET.

+46 913-247 81
+46 70-399 71 07

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)

Hökmark 114