Världens livsmedelsjättar möts i Älvsjö

Report this content

Den 29-31 maj fylls Stockholmsmässan i Älvsjö av giganter som Coca-Cola, Procter & Gamble Heineken, Metro, Carrefour, Kraft, Tesco, Ahold i m.fl. Deras produkter och tjänster berör miljarder konsumenter varje dag. Arrangör för konferensen är den europeiska bransch¬organisationen ECR Europe. Konferensen är dagligvarubranschens största arrangemang i Sverige någonsin.

ECR står för Efficient Consumer Response. Organisationens mål är att öka samarbetet inom dagligvarubranschen och därmed effektivisera distributionskedjan mellan handel och industri. Det leder till ökad konsumentnytta och säkerhet: – Ett parti skadat eller smittat fågelkött måste snabbt kunna identifieras, spåras upp och förhindras att nå butikshyllorna. Det kräver ökad spårbarhet, ett exempel där ECR har en avgörande betydelse, säger Christina Hellbom, ordförande för ECR Sverige. Dagens västerländska konsumenter accepterar knappast att en utannonserad vara saknas i butiken. Lika illa är det när favoritkaffet plötsligt är slut. Obalans mellan tillgång och efterfrågan är ett lika stort problem för handlare som konsument. Lösningen heter effektiva varningssystem som ger tillverkare och distributörer snabbare information om hotande varubrist. Redan när en vara är på väg att ta slut ska en ny leverans vara på väg: – Det kan låta som en självklarhet. Men dagens moderna butiker innehåller flera tiotusentals olika produkter med högst skiftande tillverknings- och distributionscyklar. Därför krävs det avancerade IT lösningar för att klara den uppgiften, säger Christina Hellbom. The Perfect Store Ett annat viktigt område för ECR är att motverka svinn, ett problem som ytterst drabbar den hederliga konsumenten. Alla lösningar och förslag till trots, den perfekta butiken har ännu inte sett dagens ljus trots att Coop och Unilever har en spännande layoutlösning som heter just, The Perfect Store. Flera svenska tungviktare deltar på mässan som t.ex. Anders Dahlvig, koncernchef Ikea, Kenneth Bengtsson, koncernchef, ICA, Anders Moberg, vd och koncernchef, Ahold. Spännande utländska gäster finns också på plats, en av dem är Edwin Booth, ordförande, EH Booth & Co. Han kommer att berätta om hur hans familjeföretag nått stora framgångar i Storbritannien genom att satsa på kvalitet. Medverkar gör även Feargal Quinn, vd, Superquinn, Kees van der Graaf, vd Europe, Unilever samt också ECR Europes två ordföranden, Hans-Joachim Körber, koncernchef, Metro och Tony Ruys, f.d. koncernchef Heineken. För mer information om kontakta: Christina Hellbom, ordförande, ECR Sverige, 070-335 51 65 Joachim Cederblad, vice ordförande, ECR Sverige, 0739-44 71 54 För mer om konferensen och programmet, se ECR Europes konferenshemsida http://conference.ecrnet.org där programmet uppdateras löpande. För mer info om ECR Sverige, se www.ecr.se