Ectin Research AB lämnar uppdatering inför start av den kombinerade fas I/II-studien

Report this content

Ectin Research AB (”Ectin” eller ”Bolaget) meddelar att Bolaget har skickat in etikansökan som krävs för att initiera den kliniska fas I/II-studien. Vid  godkännande av den etiska ansökan beräknas fas I-delen initieras och patienter kunna börja rekryteras under Q1 2022, och förutsatt att patientrekryteringen går som planerat avslutas fas I-delen under Q4 2022. Slutligen kan Bolaget meddela att ett avtal slutits med Tamro AB för leverans av studieläkemedel till den kliniska studien.

Den 1 september 2021 meddelade Ectin att Bolaget hade fått godkännande av Läkemedelsverket för att genomföra en klinisk fas I/II-studie av MFA-370 för behandling av patienter med metastaserad urotelial blåscancer. Studiens första del (fas I) omfattar 24 veckors behandling av 10 patienter med MFA-370 där utvärdering av säkerhet och tolerabilitet sker efter 6 veckors behandling. Om resultatet från fas I-studien visar att behandlingen har en acceptabel biverkningsprofil, kommer fas II-delen av studien att initieras förutsatt att finansiering är anskaffad.

Ectin har skickat in den etikansökan som krävs för att kunna initiera den kliniska fas I/II-studien. Förutsatt ett godkännande av den etiska ansökan avser Bolaget att starta fas I-delen av den kombinerade fas I/II-studien i första kvartalet 2022 och förutsatt att patientrekryteringen går som planerat avsluta fas I-delen under det fjärde kvartalet 2022.

Bolaget meddelar även att avtal slutits med Tamro AB för att hantera logistiken kring studieläkemedel till studien. Logistiktjänster har varit Tamros kärnverksamhet i 100 år.

Ectin Research VD, Anna Sjöblom-Hallén: ”Vi är oerhört nöjda med att slutit ett avtal för hantering av studieläkemedel till vår kliniska fas I/II-studie. Tamro har ett gediget rykte i branschen för en trygg och säker distribution av läkemedel till hälso- och sjukvården.”

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Sjöblom-Hallén, CEO

Mob: +46 734 30 93 30
anna.sjoblom-hallen@ectinresearch.com

Om Ectin Research AB

Ectin Research AB är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar ny cancerbehandling. Ectin Researchs läkemedelskandidat MFA-370 skall prövas för behandling av patienter med metastaserad urotelial blåscancer. MFA-370 består av två befintliga läkemedel som genomgått storskaliga kliniska prövningar och som idag används i stor utsträckning inom andra indikationer. I prekliniska studier har komponenterna påvisat att de tillsammans uppnår potentierad anticancereffekt vid behandling av uroteliala blåscancerceller samt även ha lovande potential när det gäller behandling av celler från andra cancertyper t.ex. bröst-, kolorektal- och prostatacancer.

Taggar: