Ectin Research AB utvärderar ytterligare användning av MFA-370 i samarbete med Sahlgrenska akademin

Ectin Research AB (”Ectin” eller ”Bolaget) meddelar idag att Bolaget har ingått ett uppdragsforskningsavtal med Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet. Syftet är att prekliniskt undersöka om Ectins cancerbehandling MFA-370 för behandling av metastaserad urotelial blåscancer också potentiellt kan användas för behandling av ytterligare en cancerindikation.

Ectin har i prekliniska studier visat att MFA-370 har anti-proliferativ (tillväxthämmande) effekt samt ger upphov till specifik cancercell död dvs har anti-cancereffekt. Bolaget har sedan tidigare meddelat att det under 2022 på olika sätt ämnar söka efter en uppföljande indikation efter metastaserad urotelial blåscancer där MFA-370 kan tänkas nyttjas som behandlingsmetod. Tillsammans med Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet, avser Ectin nu att påbörja en preklinisk experimentell studie i labbmiljö för att undersöka huruvida bolagets cancerterapi MFA-370 kan bredda sitt tillämpningsområde. Ectin bedömer att dessa prekliniska tester inom ytterligare en cancerindikation inte föranleder ytterligare kapitalbehov.

De första preliminära data från samarbetet med Sahlgrenska akademin beräknas vara tillgängliga under Q2 2022.

Ectin Researchs VD Anna Sjöblom-Hallén: ” Avtalet med Sahlgrenska akademin är i linje med bolagets strategi och målsättningar för att bredda verksamheten i framtiden. Det nu inledda samarbetet är därmed ett konkret och viktigt steg som för Ectin närmre valet av en uppföljande indikation efter metastaserad urotelial blåscancer där MFA-370 potentiellt kan användas som cancerbehandling.”

anna.sjoblom-hallen@ectinresearch.com

Ectin Research AB är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar ny cancerbehandling. Ectin Researchs läkemedelskandidat MFA-370 skall prövas för behandling av patienter med metastaserad urotelial blåscancer. MFA-370 består av två befintliga läkemedel som genomgått storskaliga kliniska prövningar och som idag används i stor utsträckning inom andra indikationer. I prekliniska studier har komponenterna påvisat att de tillsammans uppnår potentierad anticancereffekt vid behandling av uroteliala blåscancerceller samt även ha lovande potential när det gäller behandling av celler från andra cancertyper t.ex. bröst-, kolorektal- och prostatacancer.