Effektstudier i djurmodell för uvealt melanom visar hämmad tumörtillväxt

Ectin Research AB (”Ectin” eller ”Bolaget”) meddelar idag att prekliniska studier av MFA-370 i zebrafiskmodell för den aggressiva ögoncancern uvealt melanom tyder på att MFA-370 ger upphov till sänkt tumörtillväxt.

Bolaget har baserat på tidigare identifierade lämpliga doser av MFA-370 nu påbörjat effektstudierna i zebrafiskembryon. Preliminära prekliniska data tyder på att uvealt melanom-tumörceller behandlade med kombinationsbehandlingen MFA-370 hämmas i sin tillväxt i betydligt större omfattning än vid behandling med respektive substans var för sig.

”Det är mycket glädjande med de preliminära effektdata i zebrafisk. Resultat som stärker tidigare fynd i prekliniska cellodlingsförsök av uvealt melanomceller. De nya resultaten kan användas för att knyta experter inom uvealt melanom till oss för att planera fortsatt produktutveckling av MFA-370 inför kliniska studier”, säger Anna Sjöblom-Hallén, vd för Ectin Research.

I samarbete med en preklinisk kontraktsforskningsorganisation (contract research organization CRO) har Ectin tidigare meddelat att bolaget framgångsrikt satt upp och validerat modellsystem för att studera uvealt melanom i zebrafiskembryon. Parallellt med framtagningen av translaterbara djurmodeller för uvealt melanom har Ectin sedan tidigare också studerat hur MFA-370 tolereras av zebrafiskembryon.

Email: anna.sjoblom-hallen@ectinresearch.com