MFA-370 ger unikt genuttrycksmönster vid reglering av tumörcellers tillväxt

Ectin Research AB (”Ectin”) meddelar idag att bolaget har utfört en genexpressionsanalys som visar att kombinationsbehandlingen MFA-370 har unik och omfattande effekt på gener som reglerar tumörcellers tillväxt.

Ectin har tidigare funnit att MFA-370 har tumörcellshämmande effekt. Bolaget har nu i samarbete med preklinisk kontraktsforskningsorganisation (CRO) genomfört genexpressionsanalys av tre olika cancercellmodeller (blåscancer, trippelnegativ bröstcancer och uvealt melanom) och visat att kombinationsbehandlingen MFA-370 ger upphov till en unik och omfattande effekt på gener som reglerar tumörutveckling. Effekten på genuttrycket är betydligt större för kombinationsbehandlingen MFA-370 än för de respektive substanserna var för sig.

”Våra undersökningar bekräftar att den synergistiska antiproliferativa egenskapen hos MFA-370 sammanfaller med specifika förändringar i genexpressionen. Ectin har därmed fått djupare kunskap om MFA-370s verkningsmekanism. Informationen är ett viktigt steg mot att kunna identifiera biomarkörer för att kunna selektera de patienter som är mest lämpade att behandlas med MFA-370, vilket tar oss närmre en biomarkörselektionsstrategi för patienter i kommande kliniska program,” säger Dr Austin Smith, CMO vid Ectin Research.

Fortsatt utredning pågår och syftar till att identifiera MFA-370s potentiella roll i påverkan av tumörmikromiljön samt hur MFA-370 kan tänkas påverka olika typer av immunologiska och proinflammatoriska signalvägar associerade med tumörtillväxt.

Anna Sjöblom-Hallén, vd

Email: anna.sjoblom-hallen@ectinresearch.com