EG TANCOM ingår avtal med Retail Technologies International

Report this content

EG TANCOM ingår avtal med Retail Technologies International Ett avtal har träffats mellan en av den skandinaviska detaljhandelns tyngsta IT-leverantörer, EG TANCOM AB, och den amerikanska mjukvaru- utvecklaren Retail Technologies Internatio-nal. Avtalet rör försäljning av mjukvaran "Retail Pro" utvecklat av Retail Technologies Inter- national i Kalifornien. Retail Pro är ett mycket beprövat system. Det finns för tillfället i 62 länder och är installerad i mer än 22.000 butiker. Detta är dock det första tillfället som Retail Pro kommer in på den skandinaviska marknaden. - Det hela började egentligen med att vi fick kritik att vi inte hade system för mindre kedjor och oberoende butiker, säger Sören Hebsgaard, VD för EG TANCOM AB. De tyckte att vårt nuvarande system, FACKTA, var lite för stort, vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom det är utvecklat för större kedjor med stort dataflöde. Tyvärr så har vi inte haft någon bra lösning på detta problemet, förrän nu. - När vi i våras var i USA fick vi syn på Retail Pro, fortsätter Sören. Under hela sommaren har förhandlingar pågått och nu har de sista pusselbitarna fallit på plats. Detta betyder att EG TANCOM har fått ensamrätt på försäljning av Retail Pro på den skandinaviska marknaden. Lanseringen kommer att ske nu under hösten. Stefan Sjöstedt, säljchef på EG TANCOM ser bara fördelar med det nya systemet. - Med Retail Pro i sortimentet kan vi nu gå ut till alla storlekar av företag, inte bara de större kedjorna. EG TANCOM blir nu "The Retail Solution Provider", något som vi alItid har strävat efter att bli. Nu har vi program till alla storlekar av butiker och kedjor - från den fristående butiken med en kassa till den riktigt stora kedjan med över 500 butiker och 10, 15 eller kanske 20 kassor i var butik. EG TANCOM har i och med detta fått något som de andra i branchen saknar - system till detaljhandeln oavsett storlek. Retail Pro består av 5 huvuddelar: Point of Sale (försäljningsprogram), Inköp, Lagerhantering, Distribution och Datamining (Analyser). -EG TANCOMs affärsidé har ända sedan starten 1986, varit detaljhandeln. Med det i tankarna var det självklart att vi skulle kunna erbjuda även de mindre kedjorna bra och prisvärda system. Vår styrka ligger inte bara i att vi har systemen till detaljhandeln utan även branchkunnande. Flera av våra anställda kommer från handeln och har använt systemen i verkligheten - inte bara i teorin och i testmiljöer som så många andra, avslutar Sören. För mer information: VD Sören Hebsgaard, EG TANCOM AB, telefon 042-370 360 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00850/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00850/bit0001.pdf