Sveriges profil i Edelman Trust Barometer 2008: Det enda landet där förtroendet för företag sjunker

Sverige är det enda av de undersökta länderna i Europa där förtroendet för företag minskar, visar bland annat den nionde upplagan av Edelman Trust Barometer som presenteras i Stockholm idag. Samtidigt är Sverige det land, jämte Holland och Kina, där statsförvaltningen är den institution som möter högst förtroende. Sverige toppar också i förtroende för statstjänstemän.

Edelman Trust Barometer är en årlig global undersökning i 18 länder, däribland Sverige.

På global nivå visar undersökningen att företag jämte NGO:er (intresseorganisationer) möter det största förtroendet, i 14 av 18 länder är förtroendet för företag större än för staten. Den visar också att traditionella nyhetsmedia stärker sin position vad gäller förtroende. Som talespersoner är det”någon som jag själv” som, jämte akademiker och experter, åtnjuter störst förtroende.

• I Europa är förtroendet för företag detsamma som i fjol – utom i Sverige där det sjunker. Sannolikt till följd av en rad företagsskandaler.
• Samtidigt som svenska opinionsledare tappar förtroende för företag möter företag med huvudkontor i Sverige på global nivå störst förtroende av alla (tätt följda av företag i Tyskland och Kanada). Lägst förtroende får de med huvudkontor i Ryssland.
• Företag är den institution man har störst förtroende för i Ryssland och Polen. I Sverige och Holland är det staten. Med nya regeringar har förtroendet för statsförvaltningen växt i Storbritannien och Frankrike.
• NGO:er är de institutioner man har störst förtroende för i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Irland, Spanien och Italien. I Sverige hamnar de först på fjärde plats.
• Av alla undersökta länder får bloggare lägst förtroende i Sverige.
• Finansiella resultat är en mindre viktig faktor för att vinna förtroende i Sverige än i något annat undersökt land.
• Förtroendet för kyrkan sjönk i hela Europa, utom i Irland där det steg 8 procent. Föga överraskande är det allra lägst i Sverige.

Däremot ökar i Sverige förtroendet för en mängd institutioner och talespersoner, som NGO-representanter, statstjänstemän, akademiker, analytiker, företagsanställda och ”någon som jag själv”.

I Sverige anger svarspersonerna högt förtroende för: statsförvaltningen 63 % (57 % i fjol) följd av företag 39 % (56 %), media 36 % (29 %), NGO 30 % (29 %). Kyrkan får 18 % (21 %), klart lägst i Europa. I övriga Europa toppar annars NGO:er med över 50% högt förtroende.
Förtroendet för traditionella media ökar genom hela undersökningen, påtagligt så i Sverige. Högt förtroende för radio (nyheter) ges av hela 65 % av de tillfrågade (49 % i fjol), affärstidskrifter får 63 % (53 %), TV 57 % (48 %), samtal med vänner och jämlikar 53 % (43 %) och, störst skillnad, artiklar i dagstidningar 47 % (29 %).

Signifikant för årets upplaga av Trust Barometer är att förtroendenivåerna överlag ökar. Det gäller även graden av förtroende för talespersoner i Sverige. Högst förtroende har ”någon som jag själv” med 69 % högt förtroende (53 % i fjol), därpå följer finans- och branschanalytiker 56 % (45 %), myndighetsrepresentant 56 % (31 %), NGO-representant 48 % (39 %), akademiker 47 % (33 %), företagsanställd 40 % (30 %), VD 37 % (24 %).
Trust Barometer är en årlig telefonundersökning där opinionsledare ger sin syn på i vilken grad de har förtroende för olika institutioner. Undersökningen omfattar 18 länder och 3 100 svarspersoner i åldrarna 35-64 år och (nytt för i år) 675 i åldrarna 25-34 år.

För ytterligare information, se www.edelman.se, www.edelman.com/trust eller kontakta
Marianne Bäärnhielm, vd Edelman Stockholm
08 545 455 75; marianne.baarnhielm@edelman.com
www.edelman.com; www.edelman.se

Edelman Stockholm ingår i det familjeägda globala byrånätverket Edelman med 3 000 anställda i 51 kontor i alla världsdelar. Stockholmskontoret är också centrum för det nordiska nätverket Nordic Hub som täcker Norden och Baltikum.