Varannan svensk är hobbyentreprenör

En ny undersökning från Visa avslöjar att hälften av svenskarna har en hobby eller affärsidé som ger eller kan ge extra inkomst

Stockholm, 16 oktober 2014 – En ny undersökning från Visa avslöjar att varannan svensk uppger att de har en hobby eller affärsidé som idag ger dem eller skulle kunna ge dem en extra inkomst utöver sin primära inkomstkälla. Nästan en av fem (18 procent) säger att de skulle vilja tjäna pengar på sin hobby/affärsidé någon gång i framtiden och nästan var tionde (9 procent) tjänar redan pengar på sin hobby.

– Att svenskar är ett kreativt folk visste vi redan men det är fantastiskt att se att så många som varannan svensk ser ekonomisk potential i sin hobby. Den här insikten är viktig eftersom den bekräftar det växande behovet av betallösningar då vi också vet att kunna ta emot och hantera betalningar är en utmaning för många hobbyentreprenörer. Många har en uppfattning av att det är både dyrt och svårt att installera betallösningar, särskilt i början, men vi hoppas att modern teknik inom betalbranschen ska ändra på den uppfattningen. Avancerad teknik öppnar upp en helt ny värld av möjligheter för hobbyentreprenörer, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa.

Passion är den största drivkraften för entreprenörskap

Bland de svenskar som har uttryckt att de har för avsikt att göra affärer av sin affärsidé eller hobby någon gång i framtiden är dessa de största drivkrafterna:

• Att göra något som man brinner för (58 %)
  • Ökad flexibilitet genom att driva egen verksamhet (41 %)
  • Önskan om att vara sin egen chef (37 %)
  • Göra något som skiljer sig från sitt vardagsjobb (26 %)
  • Framsteg i teknologin (18 %)

Äldst tjänar mest men yngst är mest ambitiös

Den äldsta generationen (65+) tjänar mest pengar på sin hobby eller affärsidé med en årlig genomsnittsinkomst på ungefär 46 000 kronor, jämfört med den yngsta åldersgruppen (18 till 24 år) som i genomsnitt tjänar omkring 11 000 kronor per år. Majoriteten (56 procent) av de som kan tänka sig att bli entreprenörer planerar att göra verklighet av sin ”sidoverksamhet” och de i åldern 18 till 24 är mest ambitiösa (73 procent). Nästan var tredje (29 procent) planerar att anställa personal.

Smyckesdesign är den mest populära hobbyn som kan ge extra inkomst

Varannan svensk anger att de har en hobby/affärsidé som kan ge extra inkomst och dessa är de mest populära att tjäna pengar på:

• Design/tillverkning av smycken (80 %)
  • Blogga (79 %)
  • Privatlektioner (76 %)
  • Design (73 %)
  • Hantverk (66 %)

Topp fem mest lönsamma hobbyverksamheter

Att ge privatlektioner är den mest lönsamma hobbyverksamheten med en årlig genomsnittsinkomst på ungefär 42 000 kronor och att blogga ligger i botten av listan (cirka 22 000 kronor).

• Ge privatlektioner (42 097 kr)
  • Sport (32 297 kr)
  • Skönhet och mode (36 061 kronor)
  • Design (35 107 kronor)
  • Fotografering (33 974 kronor)

Eget sparande vanligaste finansieringsmetoden

Bland blivande entreprenörer är eget sparande det vanligaste sättet (36 procent) att finansiera sin affärsidé, men en av fem (20 procent) planerar att ansöka om bidrag för finansiering. Gräsrotsfinansiering (crowd funding) är ett relativt nytt koncept och bara sex procent uppger att de planerar att använda alternativa finansmöjligheter för att finansiera sin affärsidé.

Bland de som redan är hobby-entreprenörer säger två av fem (42 procent) att de har använt eget sparande till att finansiera sin verksamhet.

Allt fler svenskar startar onlinebutiker

Enligt Tictail, ett svenskt företag som gör det möjligt för vem som helst att starta en onlinebutik på nätet gratis, är svenskar en växande grupp som startar onlinebutiker och gör affärer av sin hobby. Idag finns det över 11 000 svenska Tictail-butiker.

– Vi har sett en ordentlig tillväxt av Tictail i Sverige under de två senaste åren sedan vår start. Det har alltid varit vårt mål att hjälpa entreprenörer att ta steget från idé till verklighet och när vi ser butiksgrundare ta steget från hobby till heltidsjobb påminns vi om varför vi startade Tictail. Vi ser definitivt att siffrorna i Visas undersökning stämmer överens med verkligheten och denna tillväxt pågår varje dag på Tictail, säger Carl Waldekranz, VD och medgrundare av Tictail.

Swedish Stockings – från hobbyverksamhet till heltidstjänst

Swedish Stockings tillverkar miljövänliga strumpbyxor av återvunnet, miljövänligt nylon. Verksamheten började som en hobby och idag jobbar grundarna heltid med verksamheten.

– Vi insåg ganska snabbt att vår affärsidé hade stor potential och det tog inte lång tid innan jag och min partner Linn Frisinger lämnade våra heltidsjobb inom finans- och mediebranschen för att satsa på vår idé, säger Nadja Forsberg, grundare av Swedish Stockings. Vi älskar att vara entreprenörer och vill uppmana fler till att våga satsa på sin affärsidé.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Populus under 8-22 augusti 2014 på uppdrag av Visa Europe med 2003 svenska respondenter.

Presskontakt, Visa Europe Sverige
Edelman Deportivo
Rosalin.ornefalk@edelmandeportivo.com

Visa Europe är ett företag som tillhandahåller betalningsteknologi. Ägt och styrt av medlemsbanker och andra betaltjänstleverantörer från 37 länder i Europa arbetar Visa Europe aktivt med teknologisk utveckling för att skapa de tjänster och den infrastruktur som möjliggör för miljontals europeiska konsumenter, företag och myndigheter att genomföra elektroniska betalningar. Medlemmarna ansvarar för att tillhandahålla kort, inkludera detaljhandlare och för att ta beslut kring avgifter för kortinnehavare och detaljhandlare.

Visa Europe verkar enligt en så kallad ”high volume – low cost”-affärsmodell för att förse tjänster till sina medlemmar. Överskottet återinvesteras i bolaget och används för att förbättra kapital och reserver.

Det finns 500 miljoner Visakort i Europa och 1 av varje 6,5 euro som spenderas är just med ett Visakort. I året till september 2013 var den totala omsättningen på Visakort 2 biljoner euro, medan POS ökade med 8,5 procent till 1,4 biljoner euro. Årlig spendering på nätet med Visakort fortsätter att öka (20 procent årlig tillväxt) och uppgår nu till 240 miljarder euro.

Sedan 2004 är Visa Europe frikopplat från Visa Inc. och är ett fristående bolag inkorporerat i Storbritannien, med en exklusiv evig licens i Europa. Visa Europe och Visa Inc. är partnerföretag vilket möjliggör globala betalningar med Visa. Med ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder samt kortinnehavarna och handlarna – och på så sätt möta EU-kommissionens mål att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar.

För mer information, besök www.visaeurope.com