Visas digitala plånbok V.me by Visa släpps på åtta nya marknader

• Visa Europe investerar ytterligare 1,8 miljarder kronor för att stödja utvecklingen av digitala betalningstjänster och dess implementering hos återförsäljare
  • Åtta nya länder ansluts till de befintliga V.me marknaderna Storbritannien, Frankrike, Spanien och Polen
  • Visa Europe satsar på ett ökat europeiskt samarbete med de lokala digitala plånbokslösningarna

London, 18 Juli 2014: Visa Europe bekräftar att deras digitala plånbokstjänst, V.me by Visa, lanseras i Tyskland, Irland, Norge, Sverige och Italien i slutet av året. Pilottester kommer dessutom lanseras i Grekland, Tjeckien och Slovakien under 2015, vilket innebär att tjänsten totalt då finns tillgänglig på 12 marknader.

Visa Europe investerar ytterligare 1,8 miljarder kronor för att stödja utvecklingen av V.me. En del av satsningen går till återförsäljarprogram vars syfte är att underlätta och öka integreringen av V.me i Europa. 20 000 återförsäljare accepterar tjänsten idag, bland andra den ledande franska återförsäljaren inom e-handel Leclerc Drive och PC World,Clarks i Storbritannien, Merlin.pl samt E.Leclerc i Polen.

V.me by Visa ges ut av bankerna vilket möjliggör att de kan sätta sitt eget namn och varumärke på tjänsten. Plånboken fungerar idag i Storbritannien, Frankrike, Spanien och Polen för utvalda kunder hos de medverkande bankerna. Den kommersiella lanseringen till samtliga konsumenter i dessa länder kommer att ske i början av 2015.

Wendy Martin, Executive Director, V.me by Visa, säger: ”Acceptans och volym är de två stora utmaningarna i expansionen och införandet av digitala plånböcker. Vår investering i att förenkla integreringen av tjänsten hos europeiska återförsäljare återspeglar hur viktigt återförsäljarledet är för oss.”

En europeisk plånbok för europeiska kunder

Tidigare i veckan gick Visa Inc, som verkar på marknader utanför Europa, ut med information om en ny tjänst, Visa Checkout, som möjliggör snabbare, enklare och tryggare betalningar på nätet för kunder såväl som återförsäljare. Visa Checkout ersätter V.me by Visa i länder utanför Europa och finns nu tillgängligt i USA, Kanada samt Australien.

Wendy Martin tillägger: ”Vi har beslutat att behålla varumärket V.me by Visa i Europa då vi tror på en europeisk plånbok för våra europeiska kunder där bankerna står som utgivare bakom plånböckerna.”

För att påskynda implementeringen av tjänsten V.me by Visa kommer Visa Europe även att forma en europeisk arbetsgrupp med syfte att förenkla integrationen med de lokala digitala plånboksleverantörerna .

Wendy Martin förklarar vidare: “Vi är medvetna om att vissa banker har valt att utveckla lokala digitala plånböcker för att tillgodose de specifika behoven på de olika marknaderna. Det är vår avsikt att arbeta med dessa lokala lösningar för att erbjuda dem fördelarna med V.me by Visas europeiska nätverk och tillgång till e-handlare över hela Europa.”

Steve Perry, Chief Digital Officer på Visa Europe, tillägger: “Digitala plånböcker har en central roll i framtidens betalningar. Vi gör ett långsiktigt åtagande till V.me by Visa som en viktig del i vår strategi för digitala betalningar. Jag är särskilt glad över att vara ordförande för den nya europeiska arbetsgruppen. Detta är en naturlig fortsättning på Visas långa tradition av att leda och främja gemensamma lösningar för att leverera enkla och trygga betalningsmetoder till förmån för konsumenter och återförsäljare.”

Christina Lind
Sverigechef, Visa Europe
Lindc@visa.com
Hemsida: www.visaeurope.com
Twitter: @VisaEuropeNews

Visa Europe är ett företag som tillhandahåller betalningsteknologi. Ägt och styrt av medlemsbanker och andra betaltjänstleverantörer från 37 länder i Europa arbetar Visa Europe aktivt med teknologisk utveckling för att skapa de tjänster och den infrastruktur som möjliggör för miljontals europeiska konsumenter, företag och myndigheter att genomföra elektroniska betalningar. Medlemmarna ansvarar för att tillhandahålla kort, inkludera detaljhandlare och för att ta beslut kring avgifter för kortinnehavare och detaljhandlare.

Visa Europe verkar enligt en så kallad ”high volume – low cost”-affärsmodell för att förse tjänster till sina medlemmar. Överskottet återinvesteras i bolaget och används för att förbättra kapital och reserver.

Det finns 500 miljoner Visakort i Europa och 1 av varje 6,5 euro som spenderas är just med ett Visakort. I året till september 2013 var den totala omsättningen på Visakort 2 biljoner euro, medan POS ökade med 8,5 procent till 1,4 biljoner euro. Årlig spendering på nätet med Visakort fortsätter att öka (20 procent årlig tillväxt) och uppgår nu till 240 miljarder euro.

Sedan 2004 är Visa Europe frikopplat från Visa Inc. och är ett fristående bolag inkorporerat i Storbritannien, med en exklusiv evig licens i Europa.Visa Europe och Visa Inc. är partnerföretag vilket möjliggör globala betalningar med Visa. Med ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder samt kortinnehavarna och handlarna – och på så sätt möta EU-kommissionens mål att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar.

För mer information, besök www.visaeurope.com

Citat