Bara 1 av 3 gymnasieelever blir mätt av skolmaten

Report this content

Bara en tredjedel av Sveriges gymnasieelever blir mätta av skolmaten varje dag, visar en ny undersökning. Var fjärde gymnasietjej hoppar över lunch helt de dagar de inte äter i skolmatsalen. Godare mat och mer att välja på står överst på elevernas önskelista.

Accor Services har gjort en undersökning för att kartlägga Sveriges gymnasieelevers uppfattning om skollunch och skolmatsalar. Undersökningen visar att två av tre gymnasieelever äter i skolmatsalen varje dag. Däremot blir bara 31 procent av de tillfrågade eleverna mätta av skolmaten varje dag. 12 procent säger att de aldrig blir mätta och bland gymnasietjejerna är siffran 17 procent. - Bra måltider under skoldagen är viktigt både för elevernas hälsa och för deras prestationer i skolan, kommenterar näringsfysiolog Fredrik Paulún. Grundläggande är förstås att eleverna äter och blir mätta överhuvudtaget. Även gymnasielevers inställning till skolmatsalar undersöktes. Undersökningen visar att 4 av 10 elever anser att skolmatsalen är högljudd och trång och hela 55 procent tycker inte att matsalen är avkopplande. Knappt hälften beskriver skolmatsalarna på sina skolor som fräscha och trevliga. - Det är inte bara maten som spelar roll. Miljön där man äter är också viktig. Stress vid måltider gör att vi slänger i oss maten vilket påverkar blodsockret och matsmältningen negativt, säger Fredrik Paulún. Resultat från undersökningen: • 65 procent äter i skolmatsalen varje dag. 86 procent uppger att de äter 3-5 dagar i veckan. • 31 procent blir mätta varje dag när de äter i skolmatsalen. Bland tjejerna är siffran 25 procent. 7 procent av killarna och 17 procent av tjejerna blir aldrig mätta när de äter i skolmatsalen. • Som alternativ till skolmatsalen ordnar de elever som inte äter i skolans matsal varje dag sin lunch genom att Gå hem och äta 27 procent Gå på restaurang 22 procent Inte äta lunch den dagen 18 procent* *Bland gymnasietjejerna är siffran 27 procent Handla i en livsmedelsbutik 12 procent Äta i skolans cafeteria 12 procent • Den främsta anledningen till att inte äta i skolmatsalen är att man inte gillar maten. Av de som inte äter i skolmatsalen varje dag uppger sju av tio elever detta. Övriga anledningar till att inte äta är t ex att tidpunkten för lunchen är fel och att köerna är långa. • För att äta oftare i skolmatsalen skulle de elever som inte äter i skolans matsal varje dag eleverna vilja att… Maten var godare 76 procent Utbudet av rätter var större 76 procent Köerna var kortare 54 procent Maten var nyttigare 51 procent Tidpunkten för lunchen var bättre 49 procent Miljön var mindre stressig 43 procent 511 gymnasieelever deltog i undersökningen, som gjordes av under¬sökningsföretaget GfK i mars 2010.

Taggar: