Danskalas allt mer populärt bland barn - och föräldrar

Report this content

Att anordna ett danskalas har blivit ett populärt sätt att fira födelsedagen på. Edge Dance Studios har sett en rekordartad ökning sedan de flyttade in i egna lokaler.

– Det är ett enkelt sätt att ordna kalas och dessutom rör ungarna på sig och det är helt okej att släppa loss överskottsenergin, säger Freddie Nyholm, tårtbagare och vd på Edge Dance Studios.

Att fira barnen med en annorlunda temafest har länge varit ett uppskattat sätt att fira sina barn på utanför hemmet. Danskalas har blivit en efterfrågad och populär variant under hösten. Edge ser en tydligt ökande trend i antalet bokningar. Bokat danskalas i höst gjorde bland andra Liselott Molander när hennes dotter Hanna fyllde nio år.

– Det bästa var att alla gästerna kände att det var kul med dans och var delaktiga, även om man inte hade dansat förut så var alla med på allt under hela festen. Jag tror aldrig vi varit med om ett barnkalas där alla skrattade i stort sett hela tiden och jättekul sätt att avsluta med en liten show som de övade in under kalaset och spelade upp som avslutning, säger Liselott Molander.

Sedan Edge Dance Studios öppnade sina egna lokaler har arrangemang av barnkalas blivit en viktig del.

– Allt fler föräldrar kommer till oss och säger hur skönt det är att ”slippa” få ett stort gäng ungar hem, säger Freddie Nyholm. Genom att boka ett kalas utanför hemmet slipper man ägna sig åt saker som förberedelser, städning och får stora ytor med ledarledd dans där barnen får utlopp för sin energi och lär sig dansa på samma gång.

Följ, gilla och dela dans med Edge Dance Studios:
@edgedancese på Instagram och på facebook.com/edgedancestudios

För mer information och bilder kontakta gärna:
Mårten Skånman, presskontakt för Edge Dance Studios, på mobil: 070-860 90 71, marten@editk.se
eller Fredric Nyholm, vd Edge Dance Studios, på mobil 070-000 05 33,fredric@edgedance.se

Edge Dance Studios grundades 2010 av Åsa Ingelög och Fredric Nyholm. Båda har en gedigen bakgrund som dansinstruktörer och inom tävlingsdans. Centralt i Uppsala i en egen dansstudio erbjuder Edge Dance Studios dansaktiviteter för privatpersoner, företag och föreningar samt har en tävlingsverksamhet som innebär att de arrangerar ett flertal tävlingar, bland annat SM i Hiphop 2016. Dansare från studion har representerat Sverige i flera internationella danstävlingar. Edge Dance Studios är medlemmar i Sveriges Dansorganisation. Mer info hittar du på www.edgedance.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Freddie Nyholm, tårtbagare och vd på Edge Dance Studios
Det bästa var att alla gästerna kände att det var kul med dans och var delaktiga, även om man inte hade dansat förut så var alla med på allt under hela festen. Jag tror aldrig vi varit med om ett barnkalas där alla skrattade i stort sett hela tiden och jättekul sätt att avsluta med en liten show som de övade in under kalaset och spelade upp som avslutning.
Liselott Molander
Allt fler föräldrar kommer till oss och säger hur skönt det är att ”slippa” få ett stort gäng ungar hem. Genom att boka ett kalas utanför hemmet slipper man ägna sig åt saker som förberedelser, städning och får stora ytor med ledarledd dans där barnen får utlopp för sin energi och lär sig dansa på samma gång.
Freddie Nyholm