Edge Entertainment distribuerar Red Army i Norden

Report this content

Edge Entertainment kan stolt presentera nyförvärvet Red Army. En dokumentär om Röda Arméns framgångsrika hockeylag producerad av Werner Herzog och Jerry Weintraub.

Werner Herzog, Gabe Polsky och Hollywoodproducenten Jerry Weintraub (som producerat filmer som Oceans-trilogin och Mitt liv med Liberace) presenterar en ny sida av det kalla kriget i dokumentären om världens mest framgångsrika idrottsdynasti: Röda Arméns hockeylag. Filmen porträtterar kapten Slava Fetisovs resa från nationalhjälte till politisk opponent men också landets omvandling från Sovjetunionen till dagens Ryssland. Röda Arméns hockeylag var framtaget som ett instrument för den sovjetiska propagandan men i filmen tas de personliga ödena fram.

Mycket av det kalla kriget utkämpades på isrinken, Red Army är en intressant film för alla som är intresserade av hockey, kalla kriget och historia. Red Army distribueras i USA, Kanada, Centraleuropa och Asien av Sony. Edge Entertainment distribuerar filmen i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

I rollerna: Slava Fetisov, Vladislav Tretiak, Scotty Bowman, Vladimir Pozner

Regi: Gabe Polsky

Land: USA

Svensk premiär: 2015

“One of Cannes’ most pleasurable surprises” – The New York Times

“A slick, witty, fast-moving blend of sports story and history lesson with clear appeal beyond the hockey-fan demographic.” – The Hollywood Reporter

“A moving and incisive documentary.” – Variety

För mer information kontakta: Jonna Cornell
Mail: press@edgeentertainment.se

Edge Entertainment är ett nytt, fristående bolag som köper in och distribuerar film i Sverige och de övriga nordiska länderna med fokus på kvalitetsfilm för filmälskare.
Edge Entertainment – Movies that matter