Edge Entertainment tar hem öppningsfilmen från Stockholms filmfestival

Report this content

Edge Entertainment kan stolt presentera årets öppningsfilm Mediterranea av Jonas Carpignano för distribution i Sverige och ett antal ytterligare länder i Norden och Baltikum. Mediterranea vann tre tunga priser på årets filmfestival som avslutades igår.

Mediterranea av Jonas Carpignano var öppningsfilm på Stockholms filmfestival i år. Under prisutdelningen i fredags vann Mediterranea tre priser: Bästa debut Bästa skådespelare Koudous Seihon och Telia Film Award. Mediterranea hade biopremiär i USA i fredags och är LUX-nominerad för bästa europeiska film, vinnaren offentliggörs tisdag den 24 november.

Mediterranea följer två vänners resa från Burkina Faso till Italien. Tillsammans drömmer de om nya livsmöjligheter, men väl framme ersätts det skimrande löftet med svåra utmaningar och en desillusionerad verklighet. Mediterranea är en högaktuell film som varsamt undersöker förhållandet mellan immigranter och det nya landet.

Mediterranea får svensk biopremiär den 29 januari 2016.

På Stockholms filmfestival visades flera av Edges kommande titlar: den omtalade dokumentären The Wolfpack som får svensk biopremiär den 4 december samt Maryland, Bolshoi Babylon, Palio och Valley of Love samt nyförvärvet The Wait som alla kommer att ha svensk biopremiär under 2016.

press@edgeentertainment.se

Edge Entertainment är ett nytt fristående bolag som köper in och distribuerar film i Sverige och de övriga nordiska länderna med fokus på kvalitetsfilm för filmälskare.

Edge Entertainment – Movies that matter