DELÅRSRAPPORT APRIL-JUNI 2018

”Vi har åtgärder på plats för att komma tillbaks till lönsam tillväxt. Fokus är nu på effektiv exekvering av dessa” Karl Thedéen, VD Edgeware

ANDRA KVARTALET 2018:

• Nettoomsättning 50,0 MSEK (40,2), en ökning med 24,3 procent.
  • Bruttoresultat 32,3 MSEK (28,4), motsvarande en bruttomarginal på 64,5 procent (70,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) -15,2 MSEK (-12,9), motsvarande en rörelsemarginal på -30,4 procent (-32,1).
  • Periodens resultat -11,2 MSEK (-10,2).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -28,6 MSEK (-9,1).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning -0,4 kr per aktie (-0,3).

FÖRSTA HALVÅRET 2018:

• Nettoomsättning 98,5 MSEK (108,9), en minskning med -9,6 procent.
  • Bruttoresultat 64,6 MSEK (80,8), motsvarande en bruttomarginal på 65,6 procent (74,1).
  • Rörelseresultat (EBIT) -26,7 MSEK (0,1), motsvarande en rörelsemarginal på -25,7 procent (0,1).
  • Periodens resultat -20,5 MSEK (0,2).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -21,8 MSEK (-4,4).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning -0,7 kr per aktie (0,0).

VIKTIGA HÄNDELSER ANDRA KVARTALET

• Edgewares introducerade OTT-lösning för livesändning av stora TV-evenemang.
  • NexPlayer och Edgeware inledde strategisk integration för TV-strömning med låg fördröjning.
  • Edgeware erhöll sin första order från en kinesisk kund.
  • Omstruktureringskostnader för sälj- och serviceorganisationen på 3,3 MSEK (0) ingår i kvartalets kostnader.
  • VD, ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner tecknade optioner i bolaget till ett totalt optionsvärde om 1,6 MSEK.
  • Årsstämma hölls 4 maj 2018.
  • Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernresultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2017.
  • Tre nya styrelseledamöter valdes in i Edgewares styrelse, Arnd Benninghoff, Tuija Soanjärvi och Jonas Hasselberg och tre styrelsemedlemmar avgick, Jason Pinto, Staffan Helgesson och Karl Thedéen

VD:s KOMMENTARER

Nettoomsättningen för årets andra kvartal ökade med 24 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen var 65 procent, vilket är lägre än våra historiska nivåer och förklaras huvudsakligen av en lägre andel intäkter från kapacitetslicenser som hanterar ökad videoströmning hos existerande kunder. Sammantaget blev kvartalets resultat negativt vilket tillsammans med sent inkomna ordrar även resulterade i ett negativt kassaflöde. Även om det andra kvartalet brukar vara svagt, så är jag inte nöjd och det är fortfarande uppenbart att vi både behöver öka intäkterna samt hålla i våra kostnader för att komma tillbaka till lönsam tillväxt.

Jag ser dock flera positiva tecken kring de affärer som skapats under året. Under kvartalet fick företaget sina första order från en kinesisk kund som har behov av vår utrustning i de nät de äger både inom och utanför Kina. Vi har även levererat en stor hårdvaruuppgradering till en av våra allra största kunder. Affären drevs av behovet att stödja en mer dynamisk hantering av reklaminslag i VOD-trafik och vi ser liknande behov även hos andra stora kunder.

Ser vi på intäkterna för det första halvåret i sin helhet är jag också glad att se att de flesta av våra stora kunder har genererat intäkter på ungefär samma nivåer som de gjorde under första halvåret 2017. Vi har däremot inte sett intäktsökningar till följd av VM i fotboll och den primära orsaken är helt enkelt att våra kunder redan hade varit förutseende nog att göra de nödvändiga investeringarna. Däremot har vi noterat kraftiga trafikökningar i samband med livesändningarna och har i några fall bistått kunder med support när deras andra leverantörer av CDN-tjänster har fått problem. Detta kan komma att skapa ökade möjligheter för oss på sikt när kunderna analyserar sina erfarenheter från fotbolls-VM och ser över sina behov av framtida investeringar i egna CDN-nät för att bättre hantera live trafik.

När det gäller vårt produkterbjudande ser vi ett ökat intresse för OTT-lösningar och specifikt för vår “Origin”-lösning som har ökat vår adresserbara marknad. Kvartalets lansering av en OTT-lösning med fokus på just livesändningar, framförallt av sport, ligger rätt i tiden. Detsamma gäller våra nyligen lanserade produkter som erbjuder stöd för att hantera reklaminslag i både live- och VOD-trafik. En annan specifik fråga som är prioriterad av flera kunder är att minska fördröjningen vid livesändningar i mobila enheter, något som adresserades i kvartalets annonserade samarbete med NexPlayer.

Vi har under kvartalet fortsatt genomföra de åtgärder som är nödvändiga för att komma tillbaka till lönsam tillväxt. Vi har bland annat reducerat personalstyrkan inom vissa områden för att kunna öka inom andra. Inom försäljning satsar vi mer på tillväxtmöjligheter i EMEA, framförallt utanför nordvästra Europa, i APAC samt genom nya partnerskap. Andra åtgärder för att återvända till lönsam tillväxt inkluderar fortsatta investeringar i produkter för att bättre kunna hantera OTT-marknaden, inklusive ett molnerbjudande, samtidigt som vi behöver granska kostnaderna i alla funktioner.

Sammanfattningsvis fortsätter våra stora kunder att investera i våra produkter, vi har lanserat nya innovativa produkter som utökat vår adresserbara marknad och vi har en ny mer effektiv säljorganisation. Det här var ett svagt kvartal resultatmässigt och jag är inte nöjd. Jag känner dock tillförsikt att våra åtgärder över tid tar oss tillbaka till lönsam tillväxt i nivå med företagets övergripande finansiella mål.

Karl Thedéen
VD Edgeware

Klockan 10.00 27 juli 2018 håller bolaget en websänd telefonkonferens där VD Karl Thedéen presenterar rapporten tillsammans med CFO Steeve Fuhr.

De som vill delta i telefonkonferensen i samband med presentationen ringer in på nedanstående nummer:

SE: +46856642698

UK: +442030089811

US: +18558315945

Det går också att följa och lyssna på presentationen på följande webblänk:https://tv.streamfabriken.com/edgeware-q2-2018

Kontakt:                             Steeve Fuhr, CFO

Tel: +46702177512, E-mail: steeve.fuhr@edgeware.tv

Denna information är insiderinformation som Edgeware AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och information som Edgeware AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juli 2018 kl. 07.30.

Edgeware erbjuder operatörer och innehållsleverantörer lösningar som möjliggör distribution av moderna TV-och videotjänster över internet i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger en fantastisk tittarupplevelse och ger kunderna kontroll över sitt innehåll. Edgeware har de senaste åren haft en snabb tillväxt och bolaget nådde under 2017 en nettoomsättning på 237 miljoner kronor.

Edgeware har huvudkontor i Stockholm och personal i 15 länder spritt över Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.