Edgeware introducerar OTT-lösning för livesändning av stora TV-evenemang

Nya funktioner gör att operatörer kan strömma populära direktsända TV-program, utan störningar, i stor skala

2018 BroadcastAsia, Singapore – 19 Juni, 2018Edgeware, ledare inom nätverksteknik för strömning av TV, presenterar nya funktioner som gör att TV- och programföretag samt innehållsägare kan leverera direktsända TV-tjänster via OTT* i stor skala, och med bättre kvalitet än konventionell TV. Tekniken har utvecklats för operatörer som har investerat i rättigheterna till populära sportevenemang och andra direktsända TV-program som drar stora mängder samtidiga tittare.

”Ett stort antal klienter som efterfrågar samma TV-innehåll inom ett väldigt kort tidsintervall är en utmaning för unicastbaserade distributionsnät,” förklarar Johan Bolin, VP Products vid Edgeware. ”Med dessa nya funktioner undgår man att överbelasta strömningsservrarna, belastningen på originservrarna som sker till följd av cache-missar reduceras, och alla användare får en tittarupplevelse av bästa kvalitet.”

I Edgewares uppsättning av nya funktioner ingår Dynamic Asset Spreading som möjliggör för operatörer att sprida populärt innehåll över fler servrar än normalt. Ju populärare innehåll, desto bredare sprids innehållet, vilket ökar strömningskapaciteten för stora direktsända evenemang samtidigt som det minskar risken för att överbelasta servrarna.

Predictive Session Load Balancing är en ny funktion som dynamiskt reagerar när det bildas kö då många klienter efterfrågar samma TV-innehåll, och stämmer av mot på förhand satta gränsvärden. Denna funktion kontrollerar fasen då stora mängder tittare samtidigt begär att få titta på samma TV-innehåll – på engelska ”onboarding” – och styr nya klienters efterfrågan till nästa tillgängliga server för att undvika stopp i nätet.

Edge Asset Request Consolidation är en funktion som möjliggör för strömningsservrar att undgå att skicka ut mängder av identiska förfrågningar om samma TV-innehåll i de fall det är en cache-miss. I CDN som har mycket låg fördröjning kan cache-missar inträffa vid direktsändningar eftersom klienten då efterfrågar de senaste delarna av ett TV-program innan det ens har kommit till originservern. Denna funktion konsoliderar tusentals identiska förfrågningar av det senaste innehållet till en förfrågan innan den skickas till originservern, vilket minskar trycket på originservern och sparar kapacitet i transportnätet.

Tillsammans med dessa nya funktioner erbjuder Edgeware även sina kunder en Online Monitoring Service som bland annat kan göra en ”hälsokontroll” av systemet innan direktsändning, en proaktiv och snabb åtgärd för att förhindra eventuella problem som kan uppstå under sändningen, samt ytterligare rapportering.

Alla dessa nya funktioner är nu tillgängliga, både inom Edgewares mjukvaruportfölj och på TV-servrarna, och är redan installerade hos kunder.

”Att live-strömma världens största evenemang via OTT är svårt och ofta handlar det om operatörens dyraste TV-innehåll,” lägger Johan Bolin till. ”Därför kan man inte behandla direktsänt TV-innehåll på samma sätt som andra trafiktyper och det krävs ändamålsenlig teknik för att ge den bästa TV-upplevelsen.”

Dessa nya funktioner kompletterar det som kännetecknar Edgewares befintliga TV-distributionssystem, nämligen att på ett skalbart sätt stödja direktsänt och inspelat innehåll. Omedelbar strömning, utan att hela segment av TV-innehåll behövs skrivas över till minnet först, minimerar fördröjning. Edgewares bildruteprecision ger en störningsfri tittarupplevelse både när det gäller TV-innehåll och personanpassade reklaminslag. Edgewares decentraliserade TV CDN-arkitektur, med servrar placerad nära tittarna, reducerar störningar och buffring.

*slut*

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer produkter som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger innehållsleverantörerna kontroll och information om användarbeteende samtidigt som deras kunder får fantastiska tittarupplevelser. Edgeware nådde under 2017 en omsättning på 237 miljoner kronor. Edgeware har huvudkontor i Stockholm samt dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong och Mexiko. Dessutom har Edgeware säljare och tekniskt säljstöd på flera platser i Europa, Asien och Nord- och Latinamerika. För mer information besök https://corporate.edgeware.tv

Kontakt: Richard Brandon richard.brandon@edgeware.tv

*OTT (Over-the-Top) TV innebär att innehållsägare levererar strömmande TV direkt till tittare via internet, istället för över traditionella plattformar som marksändare, satelliter, telekom- eller kabelnät.

Taggar:

Citat

Att live-strömma världens största evenemang via OTT är svårt och ofta handlar det om operatörens dyraste TV-innehåll. Därför kan man inte behandla direktsänt TV-innehåll på samma sätt som andra trafiktyper och det krävs ändamålsenlig teknik för att ge den bästa TV-upplevelsen.
Johan Bolin, VP Products