Edgeware och ENENSYS Technologies bildar produkt- och säljallians

Unik portfölj av mediadistributionslösningar för nästa generationens CDN med tydligt värde för bredbands- och mobiloperatörer

Stockholm och Rennes, Frankrike – November 19, 2019 – Edgeware och ENENSYS Technologies ('ENENSYS') meddelade idag att de två bolagen bildar en teknologisk och global säljallians. Edgeware, ledande leverantör av innehållsbearbetning, unicast CDN och streaminglösningar för bredbandsoperatörer, och ENENSYS, ledande leverantör av multicast ABR och streaminglösningar för LTE broadcast media till nätoperatörer, kommer att samarbeta i kundprojekt där respektive bolags styrkor utnyttjas.

Edgeware har installerat mer än 200 unicast CDN-nät globalt och utvecklar lösningar för leverans av webb-TV, vilket kräver unicast-teknologi, där varje tittare får en unik ström. ENENSYS har varit ledande inom utbybyggnaden av 4G/5G broadcast och OTT multicast-lösningar för mobiloperatörer globalt, vilket utnyttjar multicast-möjligheterna i mobilnäten. Tillsammans erbjuder de två bolagen en unik portfölj för leverans av media – till både fastnäts- och mobila operatörer.

Andy Hooper, VP för strategiska allianser på Edgeware, sade: ”Styrkorna i respektive organisation passar väl in hos kundbasen i det andra företaget, och vi ser omedelbara möjligheter på ett antal marknader tack vare detta samarbete, till exempel ”multicast ABR” (Adaptive Bit Rate) för bredbandsoperatörer bland våra fastnätskunder. Med den snabba utrullningen av 5G och fast trådlös access (Fixed Wireless Access), en videodistributionslösning som innefattar broadcast, blir multicast  ett viktigt komplement till unicast. Den teknologi som redan prövats för globala mobiloperatörer integreras nu med Edgewares CDN, vilket våra kunder kan dra nytta av att för att erbjuda nya attraktiva sätt att leverera innehåll. Vi har redan börjat jobba med nya affärsmöjligheter.”

Claude Seyrat, VP Telecom Market på ENENSYS, sade: “Edgeware erbjuder en av de mest installerade in-house CDN- och IPTV-lösningarna. Genom detta samarbete kan vi erbjuda den mest omfattande lösningen för nästa generationens CDN: en som kan skala utan problem när miljoner tittare ansluter samtidigt och ändå erbjuda kvalitet på broadcast-nivå. Vi kan göra detta tillsammans i vilket nät som helst!”

Kunder som vill veta mer om de integrerade lösningarna som finns tillgängliga tack vare det nya Edgeware-ENENSYS-samarbetet kan kontakta sina lokala säljkontakter, eller skicka en förfrågan via https://www.enensys.com/contact/ eller https://www.edgeware.tv/contact/

Om ENENSYS Technologies

ENENSYS Technologies är baserade i Rennes, Frankrike, och är en global utvecklare och leverantör av innovativ utrustning till den digitala videoleverans- och broadcasterindustrin. Under 15 år har ENENSYS Technologies möjliggjort effektiv videoleverans via marksändning (ATSC 3.0, DVB-T/T2, ISDB-T/Tb, HbbTV…), satellit (DVB-S/S2/S2X) och telekom-nät (4G/5G, IPTV, OTT), och erbjuder test- och monitoreringsutrustning genom varumärket TestTree. Med det senaste förvärvet av Expway, en av ledarna inom middleware för mobiltelefoner och set-top-boxar, erbjuder ENENSYS lösningar för hela media-leveranskedjan, från head-end till mottagare. För mer information, besök www.enensys.com.

ENENSYS kontakt:
Laurent ROUL
Email: laurent.roul@enensys.com

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer system som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster över Internet i stor skala. Edgewares unika teknologi ger fantastiska tittarupplevelser och kunderna möjlighet att ha kontroll över sitt innehåll. Edgeware har mer än 200 kunder och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt personal i Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.

För mer information besök www.edgeware.tv

Edgewares mediakontakt:
Astrid Hveding Lengdell, VP Marketing
astrid.lengdell@edgeware.tv

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2019 kl. 07:30 CET.