Edgewares CDN Selector stöder nu strömning av TV via Limelight och AWS Cloudfront

Edgewares TV CDN-plattform stödjer tjänster från alla ledande CDN-leverantörer.

Edgeware, ledare inom nätverksteknik för strömning av TV, meddelar idag att CDN Selector – en produkt inom Edgewares Originlösning – nu kan strömma TV-innehåll även via Limelights och AWS Cloudfronts CDN-tjänster. Detta kompletterar det befintliga stödet för CDN-leverantörerna Akamai och Level3 och ger nu användare av Edgewares TV CDN-plattform möjligheten att komplettera sin TV-strömning med tjänster från alla ledande CDN-leverantörer.

Integreringen mot Limelight är färdig och testningen med Amazon Web Services (AWS) Cloudfront förväntas bli klar under andra kvartalet 2018. Edgewares CDN Selector är designad för att enkelt kunna konfigureras för nya CDN-leverantörer, vilket betyder att det som krävs för att lägga till ytterligare CDN såsom Microsoft Azure, Fastly, Google Cloud och Verizon Edgecast framförallt handlar om verifiering.

Redan idag stöder CDN Selector Akamai´s och Level3´s tjänster, vilket gör det möjligt för operatörer att enkelt, tillförlitligt och kostnadseffektivt optimera leveransen av innehåll till sina tittare via sitt eget nät och tredjeparts-CDN, vid geografiskt spridd publik och hög nätverksbelastning.

En av de största fördelarna med att bygga ett eget TV CDN är möjligheten att leverera hög kvalitet och samtidigt sänka driftskostnaderna. Med CDN Selector-funktionen i Edgewares TV Director kan strömmarna dirigeras baserat på policies, nättillgänglighet och kvalitetsparametrar.

Johan Bolin, produktchef Edgeware, kommenterar uppgraderingen av Edgewares CDN Selector:

­­Genom att integrera dessa leveransplattformar med existerande CDN-tjänster så ger vi innehållsägare det bästa av två världar – de kan dels leverera majoriteten av sitt innehåll via sitt eget TV CDN till lägre kostnad med högre kontroll och tillförlitlighet, samtidigt som de använder CDN-tjänster för att nå kunder utanför sina hemmamarknader samt hantera kapacitetstoppar. Från en och samma originlösning och med en gemensam strömhanterare.

Läs mer om Edgewares CDN Selector här. (CDN= Content Delivery Network eller innehållsnätverk för distribution).

Kontakt: Olof Engvall, presskontakt Edgeware +46 736-612043. olof.engvall@edgeware.tv

OM EDGEWARE Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer produkter som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger innehållsleverantörerna kontroll och information om användarbeteende samtidigt som deras kunder får fantastiska tittarupplevelser. Edgeware nådde under 2017 en omsättning på 237 miljoner kronor. Edgeware har huvudkontor i Stockholm samt dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong och Mexiko. Dessutom har Edgeware säljare och tekniskt säljstöd på flera platser i Europa, Asien och Nord- och Latinamerika. För mer information besök https://corporate.edgeware.tv

Citat

Johan Bolin, produktchef Edgeware