GO transformerar TV-tittandet i Malta med Edgewares teknologi

Maltas största leverantör av s.k. “quad play” (mobiltelefoni, fast telefoni, internet och TV-tjänster) installerar Edgewares lösning för att kunna erbjuda TV på multipla skärmar till sina kunder

Stockholm – 13 augusti, 2019 – Edgeware meddelar idag att GO, Maltas ledande leverantör av kommunikationstjänster och landets första leverantör av quad play, utökar sitt partnerskap med Edgeware för att vara med och påverka TV-tittandet i landet. Företaget installerade en ny lösning som innefattar Edgewares CDN- och originprodukter, vilken gör det möjligt att distribuera TV-innehåll till multipla skärmar och erbjuda tittarna en helt mobil och flexibel TV-upplevelse.

För att möta konkurrensen från marksänd TV och kabel-TV, förbereder nu GO nästa steg och kan erbjuda sina kunder en multiskärm-tjänst som ger dem den personanpassade och högkvalitativa tittarupplevelse som de efterfrågar.

Edgewares CDN- och originlösningar för störningsfritt tittande gör det möjligt för GO att omvandla sitt live- och video-on-demand (VoD)-innehåll till pengar. GO har nu tillgång till den allra senaste distributionsteknologin samt ytterligare funktioner – såsom införandet av reklam och teknologi för undertextning – på flera format, vilket gör deras TV-tjänster mer interaktiva och mobila.

”För att på ett effektivt sätt bredda vårt erbjudande använder vi lösningar av hög kvalitet som kan klara av upp till 100 000 strömmar samtidigt. Inga andra hårdvaruservrar kunde leverera den tillförlitlighet som vi efterfrågade och Edgeware har infriat detta löfte på alla sätt,” sade Chris Attard, Senior Manager of TV systems på GO. ”Edgeware presenterar också en end-to-end lösning, vilket innebär att vi inte behöver titta på ytterligare lösningar. Det är en s.k. ”one-stop-shop” utan risker vilket är ytterst viktigt för oss när vi fortsätter att förnya TV-tittandet.”

GO har varit Edgewares kund i många år och installerade företagets IPTV-lösning 2010 för att erbjuda kunderna attraktiva funktioner som programbibliotek och möjlighet att spola, spela in och pausa direktsända TV program. Detta har hjälpt GO att bygga en lojal kundbas med mer än 100 000 betal-TV-kunder. Utökandet av partnerskapet med Edgeware är nästa steg på GOs resa för att ytterligare förnya och bredda sitt utbud av TV-tjänster.

Chris fortsatte: ”Som en liten och snabbrörlig kund, pushar vi gränser som ibland innebär utmaningar. Emellertid, med Edgeware så har vi alltid haft en öppen dialog och deras team har alltid varit spot-on i de tjänster de har levererat. Edgeware har varit en väldigt viktig partner i vår strävan att skapa TV-tjänster som kunderna vill ha. Nio års samarbete och ett nytt ambitiöst projekt visar definitivt att vi är en nöjd kund.”

Johan Bolin, produkt- och teknologichef på Edgeware tillade: “GO har tydligt visat sin plan att ständigt lyfta sitt TV-erbjudande och erbjuda tjänster som kunderna älskar. Detta har redan varit ett långt och fruktbart partnerskap, och vi är glada för att kunna fortsätta stödja GO på sin resa mot nästa epok av TV-tittande.”

Besök Edgewares monter på IBC2019 (14.F20) eller boka ett möte med teamet här: https://www.edgeware.tv/news-events/ibc/ för att lära mer om hur Edgewares CDN- och originlösningar hjälper kunder transformera TV-tittande över hela världen.

Om GO

GO är Maltas ledande leverantör av kommunikationstjänster. Som första quad play- leverantör på Malta erbjuder vi mobiltelefoni, fast telefoni, internet och TV-tjänster till mer än 500 000 kunder. Vi erbjuder även ledande tjänster till den maltesiska affärsvärlden, såsom molntjänster, roaming hub-tjänster, nätverkslösningar, business IP-tjänster och managed services.

Vi har uppnått detta genom stora investeringar i vår fiber-baserade infrastruktur, som den förste och enda maltesiska operatör med access till tre undervattenskablar för webbanslutning av öarna, och den enda maltesiska operatör med ett fullt integrerat fast-/mobilnätverk för bästa möjliga upplevelse.

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer system som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster över Internet i stor skala. Edgewares unika teknologi ger fantastiska tittarupplevelser och kunderna möjlighet att ha kontroll över sitt innehåll. Edgeware har mer än 200 kunder och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt personal i Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.

För mer information besök www.edgeware.tv

Edgewares mediakontakt:

Astrid Hveding Lengdell, Product Marketing Manager

astrid.lengdell@edgeware.tv

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2019 kl. 07:30 CET.

Snabbfakta

Citat

”För att på ett effektivt sätt bredda vårt erbjudande använder vi lösningar av hög kvalitet som kan klara av upp till 100 000 strömmar samtidigt. Inga andra hårdvaruservrar kunde leverera den tillförlitlighet som vi efterfrågade och Edgeware har infriat detta löfte på alla sätt,” sade Chris Attard, Senior Manager of TV systems på GO. ”Edgeware presenterar också en end-to-end lösning, vilket innebär att vi inte behöver titta på ytterligare lösningar. Det är en s.k. ”one-stop-shop” utan risker vilket är ytterst viktigt för oss när vi fortsätter att förnya TV-tittandet.”
Chris Attard, Senior Manager of TV systems på GO