• Edgeware/

NexPlayer och Edgeware i strategisk integration för TV-strömning med låg fördröjning

Stockholm – 22 juni 2018 – NexPlayer och Edgeware presenterar en integration av NexPlayer SDK (Software Development Kit) för Android och iOS med Edgewares TV CDN-arkitektur (Content Delivery Network) för att uppnå TV-strömning med låg latens.

Att strömma innehåll över internet till mobila och uppkopplade enheter med samma låga fördröjning som traditionell linjär-TV är väldigt utmanade. Eftersom fördröjningen för strömmande TV över internet typiskt ligger någonstans mellan 30 sekunder och en hel minut beroende på omständigheter som trafikmängd och nätverksarkitektur, söker operatörer efter sätt att reducera fördröjningen utan att tumma på videokvaliteten. Detta för att matcha eller överträffa sändningshastigheten för broadcast-TV som ligger mellan tre och fem sekunder. Tack vare integrationen mellan NexPlayer SDK och Edgewares TV CDN har mediebolagen nu möjlighet att leverera sitt innehåll med ännu lägre fördröjning än för vanliga TV-strömmar, via alla Android- och iOS-enheter.

Edgeware hjälper sina kunder att bygga egna TV CDN som kan reducera kostnaderna för distributionen, erbjuda mer kontroll över värdefullt TV-innehåll, och förbättra tittarupplevelsen genom störningsfri uppspelning med låg fördröjning. Edgewares TV-strömningslösning innehåller både en låglatens-TV Repackager samt TV CDN-cachehantering som möjliggör att video börjar strömmas omedelbart utan att sparas i mellanhand, vilket minimerar den adderade fördröjningen.

NexPlayer är en videospelare för Android, iOS, och HTML5 som erbjuder högkvalitativ uppspelning och de mest avancerade funktionerna som finns på marknaden. Funktioner som stöds av NexPlayer inkluderar offline-uppspelning, time-shifting, anpassningsbar Adaptive Bitrate (ABR)** och en Widevine-spelare som fungerar med alla Android- och iOS-enheter. För att minimera fördröjning har NexPlayer implementerat en egenutvecklad optimerad buffert-hantering.

Eftersom leveransnätverket (CDNet) och videospelaren måste vara helt i synk för att snabbt leverera innehåll, är integrationen mellan NexPlayer SDK och Edgewares TV CDN en välkommen lösning på latensproblemet. Tillsammans har NexPlayer och Edgeware utvecklat en beprövad plattform som erbjuder ytterligare förbättringar.

“I takt med att mer och mer linjär-TV, och särskilt live-evenemang, konsumeras via OTT, blir det allt viktigare att minska latensen”, säger Johan Bolin, VP Products för Edgeware. ”Men med rätt leveranssystem kan OTT-tjänster erbjuda en tittarupplevelse

Kontakt NexPlayer:
Jesse Felix, jesse.felix@nexstreaming.com

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer produkter som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger innehållsleverantörerna kontroll och information om användarbeteende samtidigt som deras kunder får fantastiska tittarupplevelser. Edgeware nådde under 2017 en omsättning på 237 miljoner kronor. Edgeware har huvudkontor i Stockholm samt dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong och Mexiko. Dessutom har Edgeware säljare och tekniskt säljstöd på flera platser i Europa, Asien och Nord- och Latinamerika. För mer information besök https://corporate.edgeware.tv

Kontakt Edgeware:
Richard Brandon, richard.brandon@edgeware.tv

Taggar:

Snabbfakta

Citat

I takt med att mer och mer linjär-TV, och särskilt live-evenemang, konsumeras via OTT, blir det allt viktigare att minska latensen. Men med rätt leveranssystem kan OTT-tjänster erbjuda en tittarupplevelse utöver traditionell broadcast-TV. Integrationen mellan NexPlayer och Edgewares CDN-arkitektur är ett exempel på hur vi kan förbättra användareupplevelsen ännu mer för att erbjuda dagens tittare en fantastisk OTT TV-upplevelse.
Johan Bolin, VP Products för Edgeware