Citat har anställt ny chef med fokus på outsourcing

Bureägda kommunikationsproducenten Citat har anställt Lars Lundström som affärsutvecklingsansvarig. Hans uppdrag blir att på tre år fördubbla Citats omsättning inom outsourcing.

Lars Lundström tillträder idag den 1:a november en nyinrättad tjänst som affärsutvecklingsansvarig på Citat. Lars kommer senast från en befattning på Coor Service Management. Han har tidigare varit strategikonsult på Bain & Company. Lars ansvar blir att utveckla Citats affärer med fokus på outsourcing. Lars ingår i Citats koncernledning.

- Vi möter ett stort intresse för outsourcing av marknads- och informationsfunktioner. Med denna nya rekrytering förstärks vår förmåga inom området ytterligare, säger Citats vd och koncernchef Dan Sehlberg.

Ett outsourcinguppdrag innebär att en kund lägger ut hela eller delar av sin marknads- eller informationsfunktion på Citat. Genom att göra detta kan kunden koncentrera sig på sina egna kärnkompetenser och samtidigt öka kvalitet och effektivitet inom kommunikation. Något som blir allt viktigare.

- Jag räknar med att bidra till att utveckla Citats outsourcingerbjudande och ser nya spännande möjligheter bland annat inom detaljhandeln, snabbrörliga konsumentvaror samt bank och finans, säger Lars Lundström.

Under 2005 utgjorde outsourcinguppdragen en dryg tredjedel av Citats omsättning, eller 130 miljoner kronor av den totala nettoomsättningen på 382 miljoner kronor. Det gör Citat störst i branschen på outsourcing. Kunder som lagt ut verksamhet på Citat är exempelvis Ericsson, Unilever, Fritidsresor och Telenor.

- Lars är en erfaren affärsutvecklare vilket ger honom goda förutsättningar att nå det tuffa tillväxtmålet att fördubbla vår omsättning inom outsourcing på tre år. Vi diskuterar redan med flera intresserade parter och vi hoppas att dessa affärer kan bli verklighet under 2007, avslutar Dan Sehlberg.

Stockholm, den 1 november 2006

CITAT AB

För ytterligare information kontakta:

Dan Sehlberg, vd och koncernchef Citat 08-506 617 51, 0708-99 26 44
Lars Lundström, affärsutvecklingsansvarig Citat 08- 506 108 61, 0739-739 441
Gunilla Danström, press- och marknadsansvarig Citat 08-527 725 64, 0733-10 99 29