Citat säljer Dataunit till Know IT

Citat säljer IT-företaget Dataunit Systemkonsult AB till Know IT för totalt 43,8 MSEK. Därmed renodlar Citat verksamheten för att fortsätta växa inom marknads- och informationstjänster.

Citat är Nordens ledande kommunikationsproducent med 400 medarbetare och en omsättning, efter försäljningen av Dataunit, på cirka 450 MSEK. Verksamheten växer kraftigt med historiskt god lönsamhet. Citat redovisade under årets 9 första månader en försäljningsökning med 32 procent (varav 10 procent organiskt). Byråmarginalen för samma period ligger på 10 procent.

– Vi renodlar för att kraftsamla inom marknads- och informationstjänster och fortsätta vår tillväxt. Vi har i år varit framgångsrika och har lyckats med ekvationen hög tillväxt, god lönsamhet, nöjdare kunder och nöjdare personal, säger Dan Sehlberg, vd och koncernchef Citat.

Dataunit har 54 anställda och levererar system och tjänster inom avancerad systemutveckling. Genom försäljningen kommer Dataunits verksamhet inom Business Intelligence, Försvarssystem och Industriella system att integreras i Know IT:s verksamhet.
Med Citat som ägare har Dataunit utvecklats väl med god lönsamhet.

– Dataunit är ett framgångsrikt bolag, som varit en tillgång i Citatkoncernen. Försäljningen ger Citat ett likviditetstillskott på 49 MSEK som ska användas för fortsatt offensiva satsningar inom marknads- och informationstjänster, säger Håkan Juserius, vice vd Citat och styrelseordförande för Dataunit.

Stockholm den 30 november 2007

Citat Group AB

För ytterligare information kontakta:

Dan Sehlberg, vd och koncernchef Citat 08-506 617 51, 0708-99 26 44
Håkan Juserius, vice vd Citat och styrelseordförande Dataunit 031-701 56 34, 0706-69 48 88
Gunilla Danström, kommunikationsansvarig Citat, 08-527 725 64, 0733-10 99 29

Läs mer om Citat på vår hemsida www.citat.se.